Новий документ, який незабаром підтримають міністри навколишнього середовища країн ЄС, передбачає триетапний підхід, за яким цільові показники вмісту переробленого пластику у нових авто зростуть з 15% через 6 років після схвалення, до 20% через 8 років і, нарешті, до 25% через 10 років.
З компромісним текстом цього акту ознайомилося видання Euractiv.
Такий план є менш амбітним, ніж запропонований Європейською комісією. Нагадаємо, у 2023 році цей орган виконавчої влади ЄС запропонував обов'язкову мету – протягом 6 років використовувати щонайменше 25% переробленого пластику в нових автомобілях, відповідно до свого регламенту щодо транспортних засобів з вичерпаним терміном експлуатації (ELV – end-of-life vehicles). Єврокомісія також зобов'язала провести техніко-економічне обґрунтування для встановлення цільових показників для сталі, алюмінію та інших важливих видів сировини.
Чому це важливо
У Euractiv розповідають, що в Європі щороку утилізується понад 6 млн автомобілів. Але попри те, що автовиробники є одними з найбільших споживачів пластмас, міді, сталі та алюмінію, вони використовують лише дуже малу частку перероблених матеріалів у своїх виробничих процесах.
Тепер, після більш ніж 2 роки переговорів, міністри ЄС мають узгодити цільовий показник переробленого пластику з поетапним впровадженням його протягом 10 років.
"Цілі повинні починатися з 15%, щоб переконатися, що ми не зіткнемося з дефіцитом матеріалів у перші роки, і рухатися від 20% до 25%, як пропонувалося спочатку", – сказав заступник міністра навколишнього середовища Польщі Кшиштоф Болеста в інтерв'ю Euractiv.
Посадовець вважає, що це "забезпечить правильний стимул для переробних галузей і захистить інвестиції, які вкладаються в новітні технології переробки".
Очікується, що комітет Європейського парламенту з питань довкілля оприлюднить свою думку щодо запропонованого триетапного підходу вже наступного тижня.
Заклики до більш амбітної мети
Проте переробна промисловість підтримала більш масштабну мету, запропоновану виконавчою владою ЄС. Промисловці стверджують, що вона вже є здійсненною і навіть необхідною для підвищення циркулярності в автомобільній промисловості.
Ця галузь також скаржиться на нинішній брак попиту на вторинну сировину, вироблену з відходів. На думку представників бізнесу, цю проблему можна було б вирішити за допомогою обов'язкових цілей.
Сталь може стати наступною
Зелена група "Транспорт і навколишнє середовище" також стверджувала, що амбітна мета щодо використання переробленої сталі у виробництві автомобілів є здійсненною, і представила дослідження на підтримку своєї позиції. Однак, хоча ідея цільового показника по сталі спочатку була висунута в Раді, більшість держав-членів закликали спочатку провести детальну оцінку.
Нещодавно виконавча влада ЄС оголосила, що дослідження потенційних цілей для сталі та алюмінію буде готове до кінця 2026 року. Якщо дані підтвердять це, Єврокомісія отримає повноваження додати такі цілі до регламенту щодо викидів вуглекислого газу.
Нагадаємо, про те, що європейський автопром закликає ЄС не знижувати ціль у 25% переробленого пластику для нових авто, ЕкоПолітика писала наприкінці березня.