Команда фахівців ГО "Лісові ініціативи і суспільство" провела дослідження ризиків у лісовому секторі України, які можуть впливати на оцінку законності походження деревини та виготовленої з неї продукції, та підготувала проєкт національної оцінки ризику контрольованої деревини.
Детально про методики та напрацювання спеціалісти розповіли на сайті своєї громадської організації.
Науковці та експерти проаналізували наявні ризики з урахуванням вимог оновленої системи оцінки ризиків FSC (Лісової опікунської ради – Forest Stewardship Council) і законодавства Європейського Союзу.
Як проводили оцінку
За час роботи спеціалісти проаналізували наявність і значущість ризиків у лісовому секторі України та шляхи їх зменшення за 64 індикаторами, згрупованими у 12 категорій.
Ця процедура передбачає аналіз широкого спектра аспектів ведення лісового господарства, зокрема:
- землекористування;
- податки;
- корупцію;
- охорону довкілля;
- права працівників і місцевих громад;
- торгівлю та транспортування деревини тощо.
Кожен із 64 індикаторів фахівці оцінювали відповідно до 4 типів джерел походження деревини в Україні:
- Території, підконтрольні уряду України (за винятком радіоактивно забруднених лісів, і територій, забруднених вибухонебезпечними предметами).
- Ліси, які зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи.
- Території в зоні бойових дій або забруднені вибухонебезпечними предметами (зокрема й 20-кілометрова смуга від лінії зіткнення, кордонів з рф і Білоруссю, а також райони, про замінування яких повідомлено).
- Тимчасово окуповані території, де неможливо гарантувати дотримання законів України та міжнародного права.
Що виявили
Спеціалісти відмітили позитивні зміни за окремими індикаторами, зокрема щодо:
- простежуваності ланцюга постачання;
- запобігання корупції;
- лісоуправління;
- охорони праці тощо.
Проте вони виявили 32 індикатори з істотними ризиками на підконтрольних уряду територіях та усі застосовні 64 індикатори з істотними ризиками на окупованих територіях, а також специфічні ризики для радіоактивно забруднених і замінованих лісів.
Ознайомитися з детальним описом цих ризиків можна у підготовленому проєкті документа "Проєкт національної оцінки ризику контрольованої деревини для України (V 2 Draft 2-0)". Наразі триває його публічне обговорення, яке закінчиться 30 січня 2025 року.
Виявлені потенційні ризики
Серед потенційних істотних ризиків фахівці ГО “ЛІіС”, зокрема, виділили такі:
- Незаконне вилучення лісів зі зміною форми власності та цільового призначення – ризик можливий для типів джерел походження деревини 1, 2, 3.
- Незаконна передача лісогосподарських земельних ділянок від державних (або комунальних) лісогосподарських підприємств іншим юридичним або фізичним особам – цей ризик можливий для типів джерел походження 1, 2, 3.
- Незаконні рубки – можливий для типу джерела 1.
- Заготівля деревини на ділянках з високим рівнем радіаційного забруднення без проведення радіаційного контролю – можливий для типу джерела 2.
- Заготівля деревини на ділянках, забруднених вибухонебезпечними предметами до підтвердження відсутності загрози – можливий для типу джерела 3.
- Невиконання заходів, запланованих лісовпорядкуванням, або виконання несанкціонованих заходів без відповідного обґрунтування – можливий для типів джерел 1, 2.
- Заниження величини податку на додану вартість, корпоративних податків та податку на прибуток внаслідок нелегального продажу деревини або заниження її категорії, сорту чи об’єму – можливий для типів джерел 1, 2.
- Високий рівень сприйняття корупції в лісовому секторі через недостатнє виконання антикорупційного законодавства – можливий для типів джерел 1, 2, 3.
- Корупція та хабарництво у лісовому секторі – можливий для типів джерел 1, 2, 3.
- Фальсифікація даних та документів, зокрема під час призначення санітарних та інших видів рубок з метою здійснення комерційної лісозаготівлі – можливий для типів джерел 1, 2, 3.
- Незаконна забудова земель лісогосподарського призначення і недостатня оцінка екологічних наслідків при влаштуванні лісотранспортної мережі та будівництві промислових об'єктів на лісових територіях – можливий для типів джерел 1, 2.
- Розвиток та обслуговування інфраструктури у лісах здійснюється без врахування необхідності зменшення негативного впливу на екологічні цінності – можливий для типів джерел 1, 2, 3.
- Недотримання законодавства повною мірою щодо збереження біорізноманіття та захисту ендемічних, рідкісних, зникаючих або таких, що перебувають під загрозою зникнення, видів та їхніх оселищ, зокрема існують проблеми у виділенні та юридичному оформленні документів щодо охоронного статусу пралісів, квазіпралісів та природних лісів – можливий для типів джерел 1, 2.
- Недотримання вимог законодавства щодо збереження біорізноманіття та захисту видів, що перебувають під загрозою зникнення, та їхніх оселищ, зокрема через бойові дії, що тривають, та забруднення території вибухонебезпечними предметами – можливий для типу джерел 3.
- Порушення правил охорони водних ресурсів: трелювання водотоками, необлаштовані переїзди через річки, незаконний видобуток корисних копалин (торфу, бурштину) тощо – можливий для типів джерел 1, 2.
- Деградація ґрунтів у гірських місцевостях внаслідок трелювання вздовж схилів, суцільних рубок на малопотужних ґрунтах, використання важкої гусеничної техніки при трелюванні, інтенсивну лісозаготівлю в окремих водозборах тощо – можливий для типу джерела 1.
- Транспортування деревини автомобільним транспортом без належних супровідних документів, а також ризик продажу деревини не через біржі – можливий для типів джерел 1, 2.
- Імовірність переведення природних лісів на землі сільськогосподарського призначення (знеліснення), що потребує ретельного моніторингу відповідно до застережного принципу та вимог EUDR – можливий для типу джерел 1, 2, 3.
- Імовірність переведення земель лісового фонду в інші види землекористування, крім сільського господарства, через слабке правозастосування – можливий для типів джерел 1, 2, 3.
З детальним описом виявлених ризиків можна ознайомитись у розділі “Оцінка ризику” у Проєкті за посиланням вище.
Раніше ЕкоПолітика повідомляла, що депутати знову взялися за законопроєкт №4197-д “Про ринок деревини”, який припадав пилом 3 роки.