ЗМІ викрили 9 схем заробітку на зростанні звалищ shutterstock

ЗМІ викрили 9 схем заробітку на зростанні звалищ

Катерина Бєлоусова

Ланцюжок із кількох виконавців збільшує тариф на вивезення побутових відходів на 20-30%

В Україні через тривалу відсутність економічних стимулів та прогресивного законодавства зростає кількість нелегальних сміттєзвалищ, а тіньовий бізнес заробляє на захороненні відходів завдяки 9 схемам.

За словами експертів, власникам полігонів вигідно брати гроші за захоронення та не переробляти відходи, адже це створює можливість заробляти на смітті, повідомляє NV.

Зазначається, що близько 7% території країни займають сміттєзвалища. Україна має 5,7 тисячі легальних сміттєзвалищ та полігонів загальною площею майже 8 тисяч гектарів з яких: 

  • 162 – вже перевантажені;
  • 693 – не відповідають нормам екологічної безпеки;
  • з 2197 сміттєзвалищ, які потребують рекультивації, фактично рекультивовані лише 258. 

Окрім того, за оцінками екоактивістів, існує 33−35 тисяч нелегальних сміттєзвалищ, кількість яких зростає щороку.

"Щороку в Україні викидають 10−11 млн тонн сміття. З них переробляється 3−6%, спалюється 1−2%. Інше вивозять на полігони", – сказав ексголова постійної комісії Київради з питань екологічної політики Костянтин Яловий.

За словами фахівців, які знайомі з ринком вивезення і захоронення сміття, існують схеми, які дозволяють генерувати кошти, які не піддаються офіційному обліку. Більшість зі схем можливі завдяки тому, що цей сегмент контролюється органами місцевого самоврядування. 

Приклади корупційних схем:

  • на сміттєзвалищах живуть і працюють неофіційні сортувальники (як правило, люди з уразливих категорій), які відбирають сировину для вторинної переробки, яку потім продають "смотрящі" за сміттєзвалищем;
  • при проведенні тендерів на закупівлю обладнання, контейнерів завищують ціни, бо більшість підприємств-учасників ринку мають комунальну або державну власність;
  • при проведенні конкурсів на вивезення муніципальних відходів пропонуються хабарі місцевій владі або відбувається зміна керівництва комунальних підприємств на людей, що наближені до місцевих чиновників; 
  • отримання оплати від органів місцевого самоврядування (ОМС) за перевезення та складування відходів на сміттєзвалищах, але при цьому сміття викидують в лісосмугах. Різниця ділиться між усіма учасниками процесу;
  • хабарі за відсутність перевірок закритих територій, на яких накопичується сміття, або полігонів, які за документами вже заповнені, проте продовжують приймати сміття;
  • ОМС самостійно визначає умови щодо визначення виконавця послуг, який може найняти співвиконавця. Оскаржити ці умови і сам вибір неможливо;
  • тариф на послугу з управління відходами визначає виконавець послуг, а затверджує ОМС, тобто виконавець має домовлятися з ОМС щодо тарифу. Яскравий приклад стався у Сумах – мер Олександр Лисенко та начальник департаменту ЖКП, вимагали від виконавця хабар, щоб затвердити економічно обґрунтований тариф на послугу;
  • плата за послугу з вивезення відходів включає окрему плату за абонентське обслуговування. Тариф за цю послугу коливається в різних громадах від 1,5 грн до 5,5 грн на абонента в місяць. Деякі виконавці користуються послугою сторонніх компаній. Залучення ланцюжка з кількох виконавців дозволяє збільшити тариф з вивезення побутових відходів на 20−30% за рахунок прибутку субпідрядника;
  • застаріла форма обмірювання (кубічні метри) дає багато можливостей маніпулювати з об'ємом, та заробляти на цьому гроші. Наприклад, збирання відходів відбувається в кубометрах, а захоронення в тоннах. У різних громадах, можна побачити різне співвідношення між тонною і куб. м. До того ж облік є непублічним і неможливо оцінити реальність послуг, за які ОМС сплачує кошти.

В матеріалі наголосили, що у липні 2023 року набув чинності новий Закон №2320-IX "Про управління відходами". Зокрема, документ регламентує поняття сировини, яку можна вилучати з відходів. Це має зробити переробку інвестиційно привабливою. Однак цей закон рамковий і потребує низки додаткових актів, зокрема закону “Про упаковку та відходи упаковки”, який має запровадити розширену відповідальність виробників.

Зазначається, що для реальних змін у секторі потрібні значні інвестиції та перегляд тарифів для населення.

Нагадаємо, в Україні почали обговорення змін до Податкового кодексу, щоб поширити екоподаток на захоронення та розміщення відходів. Це має стимулювати зменшення прямого захоронення і заохочувати до збільшення обсягів сортування та рециклінгу.

Раніше ЕкоПолітика аналізувала, що у галузі управління відходами змінилося з набуттям чинності Закону №2320-IX "Про управління відходами" і чи зможе Україна подолати сміттєву навалу.

Читайте також
У Житомирі комунальники спричинили забруднення вод та земель стоками зі звалища
У Житомирі комунальники спричинили забруднення вод та земель стоками зі звалища

Вміст амонію у ґрунті перевищив норму у 11 разів, а БСК5 у воді – у 16 разів

У Черкасах ситуація зі сміттям близька до критичної – міська рада
У Черкасах ситуація зі сміттям близька до критичної – міська рада

Для вирішення проблеми потрібно побудувати сміттєпереробний або сміттєспалювальний завод

На Київщині перевірили непридатне звалище, куди роками викидали сміття
На Київщині перевірили непридатне звалище, куди роками викидали сміття

Це несе загрозу для довкілля та здоров’я мешканців громади

На Львівщині у курортному селі відтермінували рекультивацію еконебезпечного звалища
На Львівщині у курортному селі відтермінували рекультивацію еконебезпечного звалища

Ризик забруднення навколишніх територій від звалища існує вже 50 років