ЗМІ викрили 9 схем заробітку на зростанні звалищ shutterstock

ЗМІ викрили 9 схем заробітку на зростанні звалищ

Катерина Бєлоусова

Ланцюжок із кількох виконавців збільшує тариф на вивезення побутових відходів на 20-30%

В Україні через тривалу відсутність економічних стимулів та прогресивного законодавства зростає кількість нелегальних сміттєзвалищ, а тіньовий бізнес заробляє на захороненні відходів завдяки 9 схемам.

За словами експертів, власникам полігонів вигідно брати гроші за захоронення та не переробляти відходи, адже це створює можливість заробляти на смітті, повідомляє NV.

Зазначається, що близько 7% території країни займають сміттєзвалища. Україна має 5,7 тисячі легальних сміттєзвалищ та полігонів загальною площею майже 8 тисяч гектарів з яких: 

  • 162 – вже перевантажені;
  • 693 – не відповідають нормам екологічної безпеки;
  • з 2197 сміттєзвалищ, які потребують рекультивації, фактично рекультивовані лише 258. 

Окрім того, за оцінками екоактивістів, існує 33−35 тисяч нелегальних сміттєзвалищ, кількість яких зростає щороку.

"Щороку в Україні викидають 10−11 млн тонн сміття. З них переробляється 3−6%, спалюється 1−2%. Інше вивозять на полігони", – сказав ексголова постійної комісії Київради з питань екологічної політики Костянтин Яловий.

За словами фахівців, які знайомі з ринком вивезення і захоронення сміття, існують схеми, які дозволяють генерувати кошти, які не піддаються офіційному обліку. Більшість зі схем можливі завдяки тому, що цей сегмент контролюється органами місцевого самоврядування. 

Приклади корупційних схем:

  • на сміттєзвалищах живуть і працюють неофіційні сортувальники (як правило, люди з уразливих категорій), які відбирають сировину для вторинної переробки, яку потім продають "смотрящі" за сміттєзвалищем;
  • при проведенні тендерів на закупівлю обладнання, контейнерів завищують ціни, бо більшість підприємств-учасників ринку мають комунальну або державну власність;
  • при проведенні конкурсів на вивезення муніципальних відходів пропонуються хабарі місцевій владі або відбувається зміна керівництва комунальних підприємств на людей, що наближені до місцевих чиновників; 
  • отримання оплати від органів місцевого самоврядування (ОМС) за перевезення та складування відходів на сміттєзвалищах, але при цьому сміття викидують в лісосмугах. Різниця ділиться між усіма учасниками процесу;
  • хабарі за відсутність перевірок закритих територій, на яких накопичується сміття, або полігонів, які за документами вже заповнені, проте продовжують приймати сміття;
  • ОМС самостійно визначає умови щодо визначення виконавця послуг, який може найняти співвиконавця. Оскаржити ці умови і сам вибір неможливо;
  • тариф на послугу з управління відходами визначає виконавець послуг, а затверджує ОМС, тобто виконавець має домовлятися з ОМС щодо тарифу. Яскравий приклад стався у Сумах – мер Олександр Лисенко та начальник департаменту ЖКП, вимагали від виконавця хабар, щоб затвердити економічно обґрунтований тариф на послугу;
  • плата за послугу з вивезення відходів включає окрему плату за абонентське обслуговування. Тариф за цю послугу коливається в різних громадах від 1,5 грн до 5,5 грн на абонента в місяць. Деякі виконавці користуються послугою сторонніх компаній. Залучення ланцюжка з кількох виконавців дозволяє збільшити тариф з вивезення побутових відходів на 20−30% за рахунок прибутку субпідрядника;
  • застаріла форма обмірювання (кубічні метри) дає багато можливостей маніпулювати з об'ємом, та заробляти на цьому гроші. Наприклад, збирання відходів відбувається в кубометрах, а захоронення в тоннах. У різних громадах, можна побачити різне співвідношення між тонною і куб. м. До того ж облік є непублічним і неможливо оцінити реальність послуг, за які ОМС сплачує кошти.

В матеріалі наголосили, що у липні 2023 року набув чинності новий Закон №2320-IX "Про управління відходами". Зокрема, документ регламентує поняття сировини, яку можна вилучати з відходів. Це має зробити переробку інвестиційно привабливою. Однак цей закон рамковий і потребує низки додаткових актів, зокрема закону “Про упаковку та відходи упаковки”, який має запровадити розширену відповідальність виробників.

Зазначається, що для реальних змін у секторі потрібні значні інвестиції та перегляд тарифів для населення.

Нагадаємо, в Україні почали обговорення змін до Податкового кодексу, щоб поширити екоподаток на захоронення та розміщення відходів. Це має стимулювати зменшення прямого захоронення і заохочувати до збільшення обсягів сортування та рециклінгу.

Раніше ЕкоПолітика аналізувала, що у галузі управління відходами змінилося з набуттям чинності Закону №2320-IX "Про управління відходами" і чи зможе Україна подолати сміттєву навалу.

Читайте також
Минуло 8 років після трагедії на Грибовицькому полігоні: як зараз виглядає сміттєзвалище
Минуло 8 років після трагедії на Грибовицькому полігоні: як зараз виглядає сміттєзвалище

У львівському комунальному підприємстві “Зелене місто” обіцяють, що через кілька років колишній полігон перетвориться на справжню зелену зону, безпечну для відпочинку людей

У Житомирі комунальники спричинили забруднення вод та земель стоками зі звалища
У Житомирі комунальники спричинили забруднення вод та земель стоками зі звалища

Вміст амонію у ґрунті перевищив норму у 11 разів, а БСК5 у воді – у 16 разів

У Черкасах ситуація зі сміттям близька до критичної – міська рада
У Черкасах ситуація зі сміттям близька до критичної – міська рада

Для вирішення проблеми потрібно побудувати сміттєпереробний або сміттєспалювальний завод