Топ-5 екологічних проблем, якими не займається Міндовкілля shutterstock

Топ-5 екологічних проблем, якими не займається Міндовкілля

Ганна Велика

Наразі хоч якось рухаються вперед тільки ті реформи, які пов’язані з Ukraine Facility Plan

Україна стикається з серйозними екологічними викликами. Нікуди не зникли проблеми, які існували до повномасштабного вторгнення, а тільки додалися нові – більш масштабні. Окремий стек довкіллєвих задач також стосується впровадження європейських екологічних норм, необхідних для вступу до Євросоюзу.

ЕкоПолітика вирішила виділити 5 екологічних загроз, які або ігноруються, або не отримують належної уваги з боку Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України.

1. Проблема утилізації небезпечних відходів

Небезпечні відходи, зокрема хімічні речовини, акумулятори, медичні матеріали, є однією з найгостріших екологічних проблем. Під час повномасштабної війни в умовах постійних обстрілів місця їхнього зберігання стали потенційними джерелами додаткової загрози для людей та довкілля.

У рамках реформи сфери управління відходами Міндовкіллю не вдалося забезпечити своєчасне проходження ліцензування компаній, які займаються утилізацією цього виду відходів. Так, з 29 серпня по 26 листопада, наприклад, відомство не видало жодної (!) ліцензії на поводження з небезпечними відходами. А на черговий колапс у цій сфері, який розпочався 9 жовтня, відреагувало лише 10 грудня. У міністерстві розробили черговий проєкт постанови Кабінету міністрів, який передбачає вже не перше подовження строку дійсності поданих декларацій щодо здійснення операцій з оброблення відходів.

Shutterstock

2. Забруднення повітря у містах

В Україні якість повітря залишається далекою від ідеальної у багатьох містах. Старі автомобілі стали одним із головних джерел забруднення повітря у населених пунктах. Велика кількість вживаних авто потрапила в Україну з Європи. Більшість таких транспортних засобів є технічно застарілими і мають високий рівень шкідливих викидів, таких як оксиди азоту, чадний газ і дрібнодисперсні частки. Уряд неодноразово намагався врегулювати це питання, але проблема залишається актуальною. Міністерство ж взагалі не приділяє цьому уваги.

У Києві традиційно восени якість повітря суттєво погіршується також через горіння торф'яників та лісів у Чорнобильській зоні. Міндовкілля багато років не може забезпечити належний пожежний контроль на цій території. Це й не дивно, оскільки посадовці ДСП “Північна пуща”, підпорядкованого Державному агентству України з управління зоною відчуження, використовують спецавто для подорожей Україною, а не для охорони природно-заповідного та лісового фонду у зоні відчуження.

Мешканці українських міст іноді роками скаржаться до міністерства та екоінспекцій на викиди промислових підприємств, перш ніж дочекаються реального захисту свого права на безпечне довкілля. У багатьох випадках Міндовкілля обмежується лише формальними перевірками, без реального впливу на ситуацію.

Ще одним аспектом є забруднення повітря під час спалювання опалого листя. І хоча штрафи за цей вид порушення зросли в рази, протоколів на порушників на всю Україну складають одиниці. Тобто ніби й норма закону є, але за її дотриманням ніхто не слідкує.

shutterstock

3. Втрата біорізноманіття

Україна є домівкою для багатьох унікальних видів флори та фауни, однак їхня кількість стрімко скорочується. Основні причини – вирубка лісів, забруднення водойм, воєнні дії та руйнування місць існування. Наприклад, у Карпатах щороку вирубуються десятки тисяч гектарів лісу, що ставить під загрозу існування багатьох видів рослин і тварин, які ніде більше в Україні не зустрічаються.

Так само дика природа страждає через надмірне та неконтрольоване розорювання степових ділянок, прибережних захисних смуг, порушення режиму об’єктів природно-заповідного фонду. Численні факти фіксують та оприлюднюють екологи та активісти, але реакції міністерства на це зазвичай немає жодної. Міндовкілля часто обмежується деклараціями, не приділяючи достатньої уваги боротьбі з цими порушеннями.

shutterstock

4. Формальність у впровадженні державної політики щодо розширеної відповідальності виробника (РВВ)

На даний час вона лише рамково вказана у Законі України "Про управління відходами" й підхід держави до даного питання наразі є суто формальним.

Станом на сьогодні, з 7 категорій виробників, для яких передбачена РВВ, Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України законопроєкти розроблялися тільки для двох:

  • проєкт Закону № 10066 від 18.09.2023 р. “Про упаковку та відходи упаковки” наразі перебуває на ознайомлені в профільному комітеті;
  • проєкт Закону №2350 від 30.10.2019 р. “Про відходи електричного та електронного обладнання” на цей час знятий з розгляду.

Жоден інший проєкт щодо цієї сфери регулювання наразі не зареєстрований. Щодо відходів транспортних засобів, знятих з експлуатації, шин, текстилю відповідні проєкти взагалі не розроблялись.

Експерти говорять, що міністерство абсолютно не займається реалізацією державної політики щодо РВВ.

Shutterstock

5. Забруднення водних об’єктів

Річки України є життєво важливими артеріями, проте більшість із них сильно забруднені. Вони зазнають постійного впливу промислових і побутових стоків. Ситуація з питним водопостачання дуже ускладнилася через руйнування окупантами греблі Каховської ГЕС у червні 2023 року.

У вересні 2024 року під загрозою опинилося водопостачання столиці через екологічну катастрофу, яку влаштували росіяни на річках Сейм та Десна, скинувши у поверхневі води неочищені стоки цукрового заводу.

Міністерство тоді замовчувало цю колосальну проблему до останнього, коли вже у мережі масово почали з’являтися відео від місцевих жителів про мор риби у водотоках. Просто співставте: 14 серпня забруднення зафіксували у воді річки Сейм поблизу кордону з рф, а тільки 28 серпня Міндовкілля опублікувало відеосюжет з ефіру Національного марафону “Єдині новини”, коли не прокоментувати ситуацію стало вже неможливо.

Відсутність ефективної системи моніторингу якості води з боку Міндовкілля з кожним роком ускладнює боротьбу з цією проблемою. Це ставить під загрозу питне водопостачання мільйонів українців, особливо з огляду на зміни клімату на більш посушливий.

Shutterstock

Для вирішення перелічених нами проблем потрібен системний підхід, який включатиме жорсткіший контроль, фінансову підтримку, екологічну освіту та активну взаємодію з громадськістю. Без належної уваги ці виклики лише збільшуватимуться.

Читайте також
Нові призначення у Міндовкілля: Гринчук майже повністю замінила команду Стрільця
Нові призначення у Міндовкілля: Гринчук майже повністю замінила команду Стрільця

Зберігається інтрига стосовно того, хто отримає посаду першого заступника міністра

Скільки коштує платникам податків утримання чиновників Міндовкілля та чим вони займаються
Скільки коштує платникам податків утримання чиновників Міндовкілля та чим вони займаються

За рік зарплати підвищилися тільки у міністерки та її заступників

У Міндовкілля призначили нового заступника: хто він та що про нього відомо
У Міндовкілля призначили нового заступника: хто він та що про нього відомо

Новопризначений чиновник має великий досвід у сфері управління, проте жодного – у природоохоронній царині

Заступники міністерки Гринчук: хто вони, за що відповідають та скільки заробляють
Заступники міністерки Гринчук: хто вони, за що відповідають та скільки заробляють

Номінально найменше коло обов’язків у заступника міністра з питань цифровізації Сергія Власенка