Остаточного рішення Євросоюзу щодо СВАМ ще немає, однак поточний варіант включає позитивні моменти і свідчить про готовність ЄС до переговорів.
Про це повідомив у своїй колонці для Green Deal кандидат економічних наук, аналітик GMK Center Андрій Глущенко.
За його словами, Україна повинна використовувати всі можливості для того, щоб донести свою позицію по СВАМ органам прийняття рішення в Євросоюзі.
"Важливо розуміти, що СВАМ – не окремий інструмент, а частина більш широкого пакету заходів ("Fit for 55"), спрямованого на зниження викидів парникових газів на 55% до 2030 року", – пише експерт.
Як відомо, крім СВАМ "Fit for 55" включає:
- зниження загального обсягу квот, доступних в Європейській системі торгівлі парниковими квотами (EU ETS);
- відмова від видачі безкоштовних парникових квот авіації та поширення дії EU ETS на морський транспорт;
- збільшення обсягів Інноваційного і модернізаційних фонду, що існують в рамках EU ETS;
- зобов'язання учасників ЄС повністю витрачати надходження від продажу квот на проєкти, пов'язані із запобіганням змін клімату;
- збільшення до 40% частки електроенергії з поновлюваних джерел до 2030 року;
- жорсткість стандартів для автомобілів (викиди нових авто повинні бути знижені в порівнянні з 2021 року на 55% до 2030 р і на 100% до 2035 г.) та ін. заходи.
"СВАМ – це частина системної екологічної політики ЄС. Крім обмежень, ця політика пропонує і стимулюючі заходи, але це інша історія", – підкреслив Глущенко.
Впровадження СВАМ
"Спочатку СВАМ пропонують поширити на імпорт обмеженого переліку товарів: чавуну і сталі, алюмінію, цементу, основних органічних хімічних речовин, електроенергії. Частину продукції Єврокомісія пропонує виключити з-під дії СВАМ – феросплави, брухт і деякі добрива, виробництво яких не пов'язане зі значними викидами парникових газів ", – додав експерт.
За його словами, ЄК планує вводити СВАМ поступово. У період з 2023-го по 2025 рекомендується щокварталу подавати тільки звіти. Вони включають інформацію про обсяги імпорту, прямі і непрямі викиди СО2, пов'язані з виробництвом продукції, що імпортується, а також сплачені податки на СО2 в країнах виробництва. За несвоєчасну подачу звітності передбачені штрафи.
З 2026 року планується повномасштабний запуск СВАМ. Зі стартом дії цього механізму імпортери будуть зобов'язані купувати СВАМ-сертифікати. Їх кількість буде залежати від викидів СО2, пов'язаних з виробництвом продукції, що імпортується, а також обсягу квот, що безплатно розподіляються в ЄС. Ціна СВАМ-сертифікатів буде розраховуватися щотижня шляхом усереднення цін на парникові квоти в EU ETS.
"Обсяг пулу СВАМ-сертифікатів передбачають не обмежувати, щоб не створювати перешкод у торгівлі. Термін дії СВАМ-сертифікатів – 2 роки. Відповідно, імпортери можуть спробувати отримати вигоду від коливань цін на СО2. Наприклад, купити більше сертифікатів після падіння ціни, а використовувати пізніше при необхідності. Можливості вільного перепродажу СВАМ-сертифікатів відсутні: декларант, який відзвітував про імпорт вуглецевмісної продукції і купив СВАМ-сертифікати, зможе продати до 1/3 куплених сертифікатів. Покупцем в цьому випадку виступить орган, який випустив СВАМ-сертифікати", – підкреслив Глущенко .
Крім того, для розрахунку Свамі-платежів планують використовувати фактичні викиди СО2 в країнах, звідки ЄС імпортує продукцію. Для цього створять базу даних, в якій будуть акумулюватися верифіковані дані про викиди СО2 на рівні підприємств-експортерів. Якщо фактичні викиди неможливо розрахувати, передбачається використовувати усереднені бенчмарки викидів, встановлені на основі системи моніторингу та верифікації.
Також Єврокомісія розглядає можливість обліку сплачених податків на викиди СО2 в країнах-експортерах, де була проведена імпортована продукція. В такому випадку СВАМ-платіж буде зменшуватися на суму сплачених вуглецевих податків. При цьому поки немає розуміння, як цей механізм може працювати на практиці.
Спочатку Свамі пропонують розраховувати виходячи з прямих викидів СО2. При цьому не виключається можливість перегляду механізму в подальшому. Єврокомісія, наприклад, залишає за собою право розширити як обсяг викидів, так і список секторів, які оподатковуються в рамках СВАМ. Зокрема, в документі вже є рекомендація поширити СВАМ на імпорт труб, щоб усунути можливість уникнення СВАМ-платежів від імпорту сталі за рахунок нарощування імпорту більш складної продукції.
За словами експерта, Єврокомісія спробувала максимально врахувати пропозиції основних стейкхолдерів і тому пропозиції по СВАМ включають такі позитивні моменти:
- перехідний період , протягом якого плата не стягується (використовується для збору інформації);
- облік безкоштовних квот для європейських виробників при розрахунку обсягу СВАМ-сертифікатів, який повинні купити імпортери (за рахунок цього
- забезпечується рівне фіскальне навантаження на європейських виробників і експортерів);
- необмежений обсяг пулу СВАМ-сертифікатів (імпортери можуть купити будь-яку кількість СВАМ-сертифікатів, обсяг пулу не використовується в якості нової системи квотування імпорту);
- можливість обліку фактичних викидів СО2 для розрахунку СВАМ-платежів (ця умова забезпечить правильний розрахунок вартості СВАМ-сертифікатів, які купуються при імпорті).
Куди ЄС направить гроші?
"Відкритим залишається найголовніше питання – як будуть використовуватися зібрані СВАМ-платежі. З боку європейських чиновників раніше звучали побажання надсилати кошти на проєкти всередині ЄС. Це виглядає необгрунтовано, оскільки, по-перше, СВАМ буде збиратися де-факто за рахунок маржі експортерів (підприємств, розташованих за межами ЄС). По-друге, Євросоюз обгрунтовував необхідність введення СВАМ глобальними цілями – боротьбою зі зміною клімату в світовому масштабі", – стверджує експерт, додавши, що доцільно використати частину коштів, акумульованих за рахунок СВАМ, на проєкти за межами ЄС.
"Потрібно розуміти, що зараз немає остаточного механізму СВАМ. Є тільки пропозиції для подальшої дискусії, причому основна дискусія очікується в Європарламенті, який прийме остаточне рішення. Тому важливо скоординувати зусилля, щоб донести нашу позицію по СВАМ всім органам прийняття рішення в Євросоюзі", – резюмував Глущенко.
Раніше ЕкоПолітика писала про те, як будуть застосовувати СВАМ щодо України.
Також повідомлялося, що таке СВАМ і як він може вплинути на українських експортерів.