Швидкий запуск Системи торгівлі викидами може зашкодити її ефективності та економіці – Глущенко shutterstock

Швидкий запуск Системи торгівлі викидами може зашкодити її ефективності та економіці – Глущенко

Катерина Бєлоусова

Побудова української СТВ – це довготривалий та кропіткий поетапний процес

Аналітик з GMK Center Андрій Глущенко попередив, що форсування запуску системи торгівлі квотами на викиди (СТВ), пілотний запуск якої анонсовано на 2025 рік, збільшує ризики майбутніх “перекосів” у її роботі. 

Неякісна СТВ може зашкодити економіці, не виконувати свої функції, або ж не буде визнаватися з боку європейських партнерів, повідомляє Європейська бізнес асоціація.

Як відомо, СТВ допоможе українським компаніям уникнути податкового тягаря європейського механізму вуглецевого коригування імпорту (CBAM), сплата якого почнеться з 2026 року. Сплата вуглецевого мита підштовхує уряд України до швидкого введення СТВ.

Глущенко підкреслив, що запровадження СТВ є однією з вимог Угоди про асоціацію з ЄС. Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів підтримує виконання цієї вимоги та планує:

  • у 2024 році подати до Верховної Ради законопроєкт щодо створення СТВ;
  • у 2025 році запустити систему у пілотному режимі;
  • у 2026 перейти до повноцінної роботи цієї системи.

“На перший погляд, все виглядає ідеально – Україна рухається у фарватері євроінтеграційного курсу, а уряд цей рух рішуче підтримує. Однак коли починаєш розбиратися детальніше, виникають серйозні питання щодо реалістичності заявлених амбіцій”, – зазначив він.

Аналітик пояснив, що першу фазу європейської СТВ (EU ETS) запускали близько 5 років і систематично вдосконалювали систему. Наразі в ЄС діє вже четверта фаза EU ETS, до якої йшли 19 років. Україна може використовувати певні європейські напрацювання в СТВ. Проте повністю скопіювати систему неможливо через різні ступені економічного розвитку.

Глущенко зазначив, що запуск української СТВ,  яка з першого етапу була б максимально наближена до поточної EU ETS, потребує врахування критичних питань, зокрема: 

  • який масштаб охоплення (види економічної діяльності, види парникових газів);
  • як встановити верхній ліміт викидів у системі – на довоєнному чи поточному рівнях;
  • які діятимуть правила розподілу квот у СТВ тощо.

На його думку, деякі з цих питань потребують серйозних обґрунтувань, наприклад, враховування викидів підприємств на окупованих територіях, корегування верхнього ліміту викидів після деокупації цих територій тощо.

Він пояснив, що в EU ETS частина квот виділяється безкоштовно на основі бенчмарків, тобто викидів найбільш ефективних установок галузі, що стимулює підприємства знижувати викиди. Однак незрозуміло, як розраховувати ці бенчмарки для України.

Глущенко підкреслив, що в ЄС для обґрунтування деяких елементів ETS збирали дані протягом двох фаз у 2005-2012 роках, паралельно впроваджуючи систему моніторингу, звітності і верифікації викидів (МЗВ). Хоча Україна запустила власну МЗВ у 2021 році, отримати перші верифіковані дані стосовно вуглецевих викидів у 2022 році не вдалося. 

“Станом на зараз система МЗВ не працює, як потрібно, і ми не маємо повних даних щодо викидів, а ці дані дуже важливі для обґрунтування елементів дизайну української СТВ. Щоб зібрати достатню кількість даних, на нашу думку, потрібно як мінімум 3 роки повноцінної роботи МЗВ”, – сказав він.

Аналітик додав, що параметри СТВ потрібно ще їх узгодити між собою і втілити у відповідні нормативно-правові акти – ця робота також потребує часу. В Україні також немає у достатній кількості фахівців, які б потенційно могли б підтримувати й адмініструвати роботу СТВ. Для їхньої підготовки потрібно мати затверджені правила роботи СТВ, які наразі лише напрацьовуються.

“Побудова української СТВ – це довготривалий поетапний процес, який має спиратися на дорожню карту гармонізації української СТВ з EU ETS. Лише за такої умови ми можемо сконструювати таку СТВ, яка дійсно сприятиме європейській інтеграції України та досягненню наших кліматичних цілей”, – підкреслив Глущенко.

Нагадаємо, міністр захисту довкілля та природних ресурсів Руслан Стрілець вкотре заявив, що в Україні у 2025 році запустять у тестовому режимі СТВ (систему торгівлі викидами), а у 2026 році – у повноцінному. Проте в екоспільноті вважають такі строки нереалістичними.

Раніше ЕкоПолітика поспілкувалася з координаторкою Комітету промислової екології та сталого розвитку Європейської бізнес асоціації Ольгою Бойко про те, чи готова Україна до запуску СТВ як законодавчо, так і реально.

Читайте також
Єврокомісія визначилася з кількістю квот у рамках СТВ2 на 2027 рік
Єврокомісія визначилася з кількістю квот у рамках СТВ2 на 2027 рік

Їх обсяг сприятиме досягненню кліматичних цілей ЄС на 2030 рік

Азербайджан хоче запровадити власну систему вуглецевих квот
Азербайджан хоче запровадити власну систему вуглецевих квот

Країна розглядає різні моделі ціноутворення

Голова Міндовкілля вкотре анонсував запуск СТВ: чи реально це зробити за 2 роки?
Голова Міндовкілля вкотре анонсував запуск СТВ: чи реально це зробити за 2 роки?

Досі немає законопроєкту "Про систему торгівлі квотами на викиди парникових газів", який почали розробляти ще у 2021 році

В ЄС енергетична криза спричинить зростання цін на викиди вуглецю – аналітики
В ЄС енергетична криза спричинить зростання цін на викиди вуглецю – аналітики

Зниження промислового виробництва в Європі може скоротити попит на дозволи