Проєкт "Загальних методичних рекомендацій щодо змісту та порядку складання звіту з оцінки впливу на довкілля" (проєкт методичних рекомендацій з ОВД), який було опубліковано на сайті Міндовкілля у грудні 2020 року для громадського обговорення, потребує доопрацювання.
На цьому наполягають у Європейській бізнес-асоціації (EBA), у якій вважають, що основною метою розроблення будь-яких науково-методичних матеріалів має бути спрощення процесів і рівноправний доступ до них усіх зацікавлених сторін.
Тим часом документ, запропонований Міндовкілля, має на меті розв’язати проблему відсутності загальних стандартів щодо структури та наповнення звіту з ОВД, що призводить до неоднозначного розуміння компаніями та уповноваженим органом того, які дані мають вноситися до звіту з ОВД. "Процес отримання висновку з ОВД на практиці затягується, що суттєво впливає на терміни реалізації інвестиційних проєктів", – зазначають у пресслужбі EBA.
Компанії-члени Європейської бізнес-асоціації підтримали прагнення Міндовкілля стандартизувати вимоги до підготовки звіту з ОВД та подякували за відкритість до діалогу та врахування попередніх пропозицій, однак звернулися з проханням внести зміни в чотири ключові елементи проєкту методичних рекомендацій з ОВД у редакції, яка була надана бізнесу:
- Визначити необхідність зазначати тільки розміри зони під час надання інформації про санітарно-захисні зони (СЗЗ). Отримання більш деталізованих даних прямо не передбачається чинним законодавством про ОВД, але призведе до зарегульованості та затягування процесу здійснення процедури ОВД.
- Визначити можливість отримання дозвільного документа – висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи щодо встановлення або коригування розміру СЗЗ паралельно або після отримання висновку з ОВД і тільки за потреби коригування (зменшення) СЗЗ. Так, чинним законодавством з ОВД не вимагається отримання будь-яких дозвільних документів для планованої діяльності. Окрім того, це може потребувати додаткових часових (близько 3-4 місяців) і фінансових (близько 100-150 тис. гривень) ресурсів. Тож пропонуємо орієнтуватися на те, що до початку планованої діяльності висновок СЗЗ має бути отриманий, що може вказуватися як умова забезпечення екологічної безпеки у висновках з ОВД.
- Видалити рекомендацію підприємствам організовувати спеціальні дослідження поточного стану фауни, флори та біорізноманіття в разі відсутності інформації на місцевому рівні. По-перше, компанія не має права здійснювати будь-яких досліджень на територіях, які їй не належать або не перебувають у користуванні. По-друге, згідно із Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища" №1264-XII, організація та здійснення моніторингу стану навколишнього природного середовища, забезпечення доступу до екологічної інформації покладено на Міндовкілля.
- Сприяти усуненню невизначеності значної частини термінів, що може привести до діаметрально протилежного результату: не спростити процесу написання звіту, а ускладнити трактування проєкту методичних рекомендацій з ОВД та погрішити якість документів, що подаються.
У бізнес-спільноті зазначили, що послідовно обстоюють позицію, що проєкт методичних рекомендацій з ОВД повинен мати суто рекомендаційний характер, а в майбутньому його використання або невикористання під час складання звіту з ОВД не повинно мати вирішального впливу на ухвалення рішення дозвільним органом про провадження планованої діяльності.
Напередодні ЕкоПолітика повідомляла, що бізнес виступив проти можливої появи в Україні додаткової аналогічної до ОВД процедури.