Саме нафтогазові компанії, постачальники традиційної, “брудної” енергії, перебуваючи під постійним тиском громадськості, сьогодні є одними з найактивніших інвесторів у відновлювальну енергетику (ВДЕ).
Зокрема, Shell, BP (British Petroleum), Chevron і Total входять до топвкладників у розробки в галузі "зеленої" енергетики за версією CB Insights, передає UFuture.
Зменшення шкідливих викидів і поступовий перехід на ВДЕ для компаній, які оперують у розвинених країнах, стає безальтернативним вибором. А задля збереження конкуренції Європейський Союз, наприклад, запроваджує спеціальні мита на товари іноземних виробників, що мають менш жорсткі правила щодо викидів – carbon border.
Забруднювальні компанії одна за одною оголошують мільярдні програми з декарбонізації. Volkswagen будує в Німеччині величезну сонячну електростанцію потужністю 170 млн кВт на 420 тис. сонячних модулів і планує в найближчі п’ять років вкласти в декарбонізацію 14 млрд євро. Автомобільна корпорація обіцяє щороку додавати до своєї лінійки не менш ніж один новий електрокар. До 2030 року 70% продажів Volkswagen у Європі мають становити електричні транспортні засоби.
Найбільший у світі виробник сталі ArcelorMittal обіцяє до 2050 року стати повністю вуглецево нейтральним, тобто досягти нульового показника викидів СО2. Нафтогазова корпорація Eni декларує таку ж мету.
Зазначимо, що орієнтиром як для компаній, так і для урядів є Паризька кліматична угода.
"Зелена" бульбашка
Наголошується, що уряди запроваджують жорсткі законодавчі межі, тиск громадськості посилюється, інфраструктури ринків змінюються швидко, тому хто не адаптується, той може залишитися поза грою. У результаті компанії вкладають в поліпшення стану довкілля нечувані суми.
"Коли вартість активу у 25 разів перевищує його прибутки, це божевілля", – акцентує Патрік Пуянне, гендиректор французької транснаціональної нафтогазової компанії Total. За його словами, на ринку ВДЕ немає активів, які відповідали б рівню інвестицій, що готові запропонувати деякі компанії.
Попри це бізнес і далі інвестує в "зелену" енергетику. Зокрема, Total орієнтується досягнути нульових викидів вуглецю до 2050 року й пообіцяла вкласти мільярди у відновлювані джерела енергії. Зазначається, що компанія хоче бути не нафтогазовою, а “енергетичною”, тому найближчим часом акціонери голосуватимуть за нову назву – TotalEnergies.
"Зелені" технології
Водночас найбільшого поштовху в розвиток відновлювальної енергетики дали не стільки енергетичні компанії, скільки технологічні гіганти. Amazon, Google, Facebook вклали в green energy мільярдні кошти й вже досягли значних успіхів:
- Facebook 2020 року досяг нульових викидів вуглецю;
- Microsoft виводить з атмосфери більше вуглекислого газу, ніж виробляє;
- Apple до 2030 року хоче скоротити шкідливі викиди на 75% по всьому ланцюжку поставок, а решту компенсувати за допомогою технологій із видалення вуглецю з атмосфери;
- Google компенсував усі свої шкідливі викиди з моменту заснування в 1998 році.
За даними американського Альянсу покупців відновлюваної енергетики, Big Tech входить до десятки найбільших корпоративних споживачів "зеленої" енергії в США.
10 найбільших покупців відновлюваної енергії в США за об'ємами купленої енергії у 2020 році:
- Amazon (3.163 ГВт)
- Google (1.040 ГВт)
- Verizon (0.840 ГВт)
- McDonald’s (0.750 ГВт)
- Facebook (0.725 ГВт)
- General Motors (0.610 ГВт)
- Nucor (0.325 ГВт)
- Evraz North America (0.300 ГВт)
- Lowe’s (0.250 ГВт)
- Nestlé (0.250 ГВт)
Раніше ЕкоПолітика повідомляла, що згідно зі звітом бізнес-групи Hydrogen Council глобальні інвестиції у водневу енергетику можуть перевищити $300 млрд.