Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України за рекомендаціями зацікавлених сторін чіткіше визначило місце проведення громадських слухань при видачі інтегрованого довкіллєвого дозволу або внесенні змін до нього, їх кількість та формат проведення.
Таблицю врахування коментарів та зауважень підприємств та громадських організацій до проєкту постанови Кабінету міністрів України "Про затвердження Порядку організації та проведення громадських слухань у процесі видачі інтегрованого довкіллєвого дозволу (внесення змін до нього)" Міндовкілля оприлюднило на своєму офіційному сайті.
Які зміни внесли до документа
Міндовкілля врахувало або частково врахувало зауваження, які надійшли до нього у процесі громадського обговорення проєкту від:
- Європейської бізнес асоціації (ЄБА);
- ГО "Збережи Дніпро";
- ГО "ЮАЕНІМАЛС".
Місце проведення та відповідальний орган
За пропозицією ЄБА, внесені зміни до пунктів 3 та 7 проєкту постанови. З їх допомогою Міндовкілля уточнило місце проведення та органи, які організовують громадські слухання. Це будуть обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, а також орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань екології та природних ресурсів. Територіальні громади та адміністративно-територіальні одиниці, які можуть зазнати впливу внаслідок діяльності установки, визначатиме Міндовкілля.
У міністерстві також виклали пункт 9 у новій редакції, щоб врахувати пропозицію ГО "ЮАЕНІМАЛС" і забезпечити доступність місця проведення для всіх потенційних учасників громадських слухань. Вказаний пункт передбачає, що орган, який проводить громадські слухання, має визначати місце їх проведення з урахуванням кількості осіб, які зареєструвалися для участі у громадських слуханнях.
Кількість громадських слухань
Фахівці міністерства також дослухалися до експертів ЄБА щодо кількості громадських слухань, які мають бути проведені. Вони виклали пункт 5 постанови у новій редакції, а також додали новий пункт 21. Ці положення встановлюють такі норми:
- якщо внаслідок діяльності установки впливу може зазнати більше ніж одна область, Автономна Республіка Крим, громадські слухання проводяться за місцезнаходженням установки та у кожній області, Автономній Республіці Крим, які можуть зазнати впливу внаслідок діяльності установки;
- повторні громадські слухання можуть проводитися не більше одного разу;
- неявка оператора установки на повторні громадські слухання є підставою для відмови у видачі інтегрованого довкіллєвого дозволу через порушення процедури його отримання.
Формат проведення
Також Міндовкілля врахувало пропозицію Асоціації щодо формату проведення громадських слухань. Вони проводяться у приміщенні, визначеному органом, який проводить громадські слухання, або у змішаному форматі: у режимі онлайн та у приміщенні, визначеному органом, який проводить громадські слухання. У період дії воєнного стану можуть проводитися у форматі відеоконференції.
Ще два зауваження від ЄБА, враховані міністерством, стосуються організаційних моментів при проведенні громадських слухань у режимі відеоконференції.
Визнання слухань такими, що не відбулися
Міністерство частково врахувало зауваження ГО "Збережи Дніпро". Громадські активісти пропонували у разі неявки представників громадськості та/або оператора установки на громадські слухання вважати їх такими, що не відбулися. Фахівці Міндовкілля виклали пункти 19 та 20 у новій редакції. Вони передбачають наступне:
- у разі неявки представників громадськості на громадські слухання вони вважаються такими, що відбулися;
- у разі неявки представника оператора установки на громадські слухання вони вважаються такими, що не відбулися;
- якщо на громадські слухання не з’явився уповноважений представник органу, який проводить громадські слухання, такі слухання вважаються такими, що не відбулися.
У кожному з випадків складається акт про неявку. У другому та третьому випадку проводяться повторні громадські слухання.
Днями ЕкоПолітика повідомляла, що Кабінет міністрів України затвердив Порядок проведення узгоджувальної наради щодо видачі інтегрованого довкіллєвого дозволу, який набере чинності одночасно із Законом України №3855-IX "Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення".