Міндовкілля і ґрунти: земля пішла на милість аграріям

Міндовкілля і ґрунти: земля пішла на милість аграріям

Катерина Бєлоусова

З 2010-го кількість внесених добрив зросла більш як удвічі, а закон — відстає

За останні 130 років українські ґрунти втратили близько 30% гумусу. Тепер, щоб забезпечити родючість, вони безжально заливаються добривами та пестицидами, використання яких практично не контрольоване. Наслідки цього – ерозія, забруднення, підкислення і засоленість ґрунту. В той же час, ключові законодавчі акти з охорони земель проходять повз увагу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів. Чому так сталося – аналізувала ЕкоПолітика.

Який стан ґрунтів в Україні?

В Україні родючі ґрунти, чорноземи, займають 24 млн га, що становить 60% від усіх земель. Наша країна володіє 8% всіх чорноземів у світі. Це дає нам чудові можливості для ведення господарської діяльності. З правильним підходом ми могли б отримувати на своїх землях значно кращі врожаї, ніж більшість країн Європи. Але на практиці ситуація протилежна.

Рівень розораності ґрунтів в Україні один з найвищих в Європі — 53%. Для порівняння, у Німеччині цей показник становить 34%, у Польщі – 36%. Сама по собі розораність проблемою не є, проблема – у неправильному використанні та відсутності відновлення ґрунтів. Власники земель, особливо великі, часто не дотримуються сівозміни і з року в рік вирощують на одних і тих же ділянках найприбутковіші та найвиснажливіші культури — соняшник, кукурудзу, сою.

Як наслідок такого господарювання, у наших чорноземах різко знижується рівень гумусу, що відповідає за родючість. Якщо в цілинних чорноземах в верхньому горизонті знаходиться близько 10% гумусу, то в українських чорноземних ґрунтах середній вміст гумусу становить 3,7-4%. За оцінками екологів, за останні 130 років ми втратили третину гумусу. При цьому темпи його відтворення — 10 см за 2 тисячоліття!

Це відбивається на врожайності наших земель. Порівняємо, у 2022 році середня врожайність озимого ячменю по Україні  3,51 т/га. А у Німеччині цей показник за цей же рік склав вдвічі більше, приблизно 7,5 т/га. Якщо ми і надалі виснажуватимемо ґрунти – ця різниця лише збільшуватиметься.

Окрім цього, виснажені ґрунти легко піддаються ерозії — їх просто розвіює вітром. Це спричиняє зміну клімату та так зване опустелювання. В такому випадку ґрунти можуть стати не просто малородючими, а перестати родити узагалі.

За приблизними оцінками Національної академії аграрних наук України, через погіршення стану ґрунтів Україна вже втрачає близько 40 млрд грн на рік.

Війна і ґрунти

Додатковим фактором, який нищить українські ґрунти, стала війна. Землі засмічуються вибухонебезпечними речовинами, відходами зі знищених підприємств та нафтопродуктами.

Як повідомляв раніше у коментарі ЕкоПолітиці керівник ГО "Українська природоохоронна група (UNCG)" Олексій Василюк, під час вибухів у ґрунті лишаються важкі метали та сірка, яка при контакті з водою перетворюється на сірчану кислоту. Ця кислота знищує мікроорганізми, які формують екосистему ґрунтів.

За підрахунками Міндовкілля, з 24 лютого 2022-го було також зафіксовано розлив 31,5 тис. т нафтопродуктів та 2 тис. м3 отруйних речовин. Це спричинило шкоди ґрунтам на 19 млрд грн.

Окрема стаття збитків для ґрунтів – знищення російськими окупантами Каховської ГЕС. Поки всі наслідки цієї катастрофи обрахувати складно, але наразі система зрошення ґрунтів на Херсонщині фактично зруйнована.

До цього в області налічувалося 426,8 тис. га зрошуваних земель, або 21,6 % від загальної площі сільгоспугідь. Згідно із розрахунками держустанови "Українські гідромеліоративні системи", відтепер зрошення на Херсонщині буде неможливим протягом наступних 2-3 років. Як наслідок, засуха перешкоджатиме росту рослинності, сприятиме підняттю температури у регіоні та подальшому опустелюванню ґрунту. Це може поставити цей, переважно аграрний, регіон на межу виживання.

Неправильне господарювання – не краще війни

Що цікаво, ґрунти забруднюються нафтопродуктами і отруйними сполуками не лише від війни. Так само вони страждають і в мирний час, як правило, через службову недбалість.

Наприклад, наприкінці 2021 року Служба безпеки України викрила керівництво ТОВ "Прикарпатзахідтранс", що спеціалізується на транспортуванні нафтопродуктів, на масштабному забрудненні земель у Закарпатській області. За даними досудового слідства СБУ, наприкінці 2018 року це підприємство самовільно почало демонтаж резервної гілки нафтопроводу "Самара – Західний напрямок": демонтувало цистерни та майже 33 км трубопроводу.

Щоб зекономити на утилізації, небезпечні відходи із цистерн приховано "закопували" у ґрунт. Правоохоронці встановили, що внаслідок цього залишками паливно-мастильних матеріалів було забруднено майже 20 тис м² земель. Внаслідок цього екології регіону заподіяні збитки на понад 34 млн грн.

Але ключова проблема у питанні захисту ґрунтів – використання мінеральних добрив. У гонитві за кращими врожаями українські поля роками щедро поливають пестицидами та різного роду сполуками. За даними Держстату, з 2010 до 2021-го року (останній, за який наявний звіт) кількість внесених мінеральних добрив в Україні зросла з 1,1 млн тонн до 2,6 млн тонн. Практично всі ці добрива внесли під посіви сільгоспкультур. За ці роки майже у 2,2 рази зросло використання азотних добрив, у 2,8 разів – калійних  та фосфорних. Якщо ще у 2010 році удобрена площа складала 70% від загальної посівної, то у 2021-му вже аж 91,5%! А на 1 гектар доводилося майже втричі більше добрив, ніж за 11 років до того (частка зросла з 58 до 142 кг на га).

Звісно, добрива необхідні для забезпечення врожайності у сільському господарстві, говорить експертка з екологізації сільського господарства ГО "Екодія" Анна Даниляк. Але важливі також підходи до їх використання:

"Добрива потрібно використовувати за належних погодних умов, треба враховувати якість та склад ґрунту, рельєф місцевості. В залежності від цих факторів підвищується або падає ризик незасвоєння добрив рослинами чи ґрунтом", – говорить вона.

Потім незасвоєні добрива потрапляють у водойми, спричиняючи забруднення, або поступово накопичуються в ґрунті та знищують мікрофлору, "закислюючи" чи "засолюючи" його.

Одним із основних штучних факторів підкислення ґрунту є непродумане внесення азотних добрив (зокрема, добрив на основі нітрату амонію). Підкислення ґрунту відбувається, коли азот вилуговується, а не поглинається культурними рослинами. Деякі амонійні добрива також спричиняють закислення навіть коли азот поглинається посівами.

Окрім цього, сприяють підвищенню кислотності ґрунту і кислотні опади, під час яких у ґрунт потрапляє сірчана, сірчиста або азотна кислота. Такі кислотні дощі може спровокувати робота ТЕС або великих промислових підприємств, які не належним чином очищують свої викиди.

Ще одна схожа проблема – засолення ґрунтів, вона виникає через потрапляння у землю великої кількості водорозчинних солей, наприклад натрію чи калію. На засолених ґрунтах теж погіршується родючість, а за певного рівня засоленості вона може повністю зникнути.

Для того, щоб зупинити процеси окислення і засолення, використанню мінеральних добрив треба шукати альтернативу. Такою альтернативою може бути, зокрема, використання більш екологічно-дружніх мінеральних добрив:

"Органічні добрива можуть бути альтернативою, про це говориться і у так званій Нітратній директиві ЄС. – говорить Анна Даниляк. – Але органічними добривами теж можна нанести шкоду, якщо не дотримуватися технології їх формування та використання. Процедуру збирання і зберігання відходів теж регламентує Нітратна директива".

Країни Європи, на відміну від України, вже давно оцінили ризики надмірного використання добрив і стали на шлях їх зменшення. "Європейський зелений курс" ставить за мету скоротити на 50-70% за наступні десять років використання міндобрив та засобів захисту рослин. Це зменшить рівень забруднення ґрунтів у країнах ЄС. Водночас це також може призвести до запровадження в ЄС жорстких фітосанітарних норм з відстеження максимальних залишкових рівнів пестицидів при імпорті аграрної продукції. І тут варто було б захвилюватися українським аграріям. Якщо вони у найближчій перспективі планують постачати продукцію в країни ЄС – необхідно вже міняти підходи до господарювання. Коли ж Україна стане повноправним членом європейської спільноти, ця вимога тим більше буде для нас обов’язковою.

Що робить Міндовкілля для захисту ґрунтів?

На жаль, Міністерство захисту довкілля грає досить епізодичну роль в удосконаленні системи захисту ґрунтів. Так, у квітні 2022-го Міністерство затвердило Методику визначення розміру шкоди, завданої землі, ґрунтам внаслідок надзвичайних ситуацій та/або збройної агресії та бойових дій під час дії воєнного стану. І це, мабуть, ключовий та єдиний крок відомства у напрямку захисту ґрунтів за останній час.

Найвагоміші правові акти у сфері захисту ґрунту віддані Міністерству аграрної політики та продовольства. Хоча, воно в першу чергу орієнтоване на розвиток господарювання на землі, а вже потім на її захист, як природного ресурсу.

Почнемо з того, що наразі в нас відсутній свого роду основний план захисту земельних ресурсів. У січні 2022-го була офіційно затверджена Концепція Загальнодержавної цільової програми використання та охорони земель, замовником якої виступило Мінагрополітики. У 9-місячний термін ця програма, відповідно до концепції, мала бути розроблена та подана Кабміну. Але поки інформації про її подання чи розгляд – немає.

Наприкінці 2021 року те ж Мінагрополітики виставило на обговорення проєкт закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо охорони ґрунтів та відтворення їх родючості". Законопроєктом, зокрема, передбачалося введення в дію до січня 2023 року системи моніторингу стану ґрунтів, гармонізація показників якості ґрунту з ЄС, визначення рівня забруднення та оптимального вмісту поживних речовин, встановлення методів запобігання виснаженню ґрунтів і багато іншого. Не зважаючи на важливу природоохоронну складову, цікавості Міндовкілля щодо адвокації цього законопроєкту, як і згаданої вище Концепції цільової програми – не спостерігаємо. Законопроєкт, до слова, до парламенту все ще не внесений.

Також важливе значення для захисту ґрунтів, як ми вже згадували вище, має так звана Нітратна директива – Директива 91/676/ЄС про захист вод від забруднення, спричиненого нітратами з сільськогосподарських джерел. Вона визначає граничний показник нітратів у ґрунтових водах – максимум 50 мг на літр. Це обмеження слугує не тільки для захисту ґрунтових вод і питної води, але й захищає ґрунти від надто інтенсивного внесення азотних добрив. Імплементацією положень Директиви займається напряму Міндовкілля, і вона – досі не імплементована.

Оскільки, питання захисту земель наразі перебуває у віданні як Міндовкілля так і Міністерства аграрної політики, на практиці системних дій у цьому напрямку немає. Мінагрополітики захистом ґрунтів займається більше за залишковим принципом, а Міндовкілля відповідних законопроєктів не вносить і не адвокатує. Тим часом з кожним аграрним сезоном українські ґрунти все більше виснажуються. Ще з десяток років такого господарювання і майбутні покоління ризикують отримати у спадок не родючі чорноземи, а випалену пустелю.

Читайте також
Скільки коштує платникам податків утримання чиновників Міндовкілля та чим вони займаються
Скільки коштує платникам податків утримання чиновників Міндовкілля та чим вони займаються

За рік зарплати підвищилися тільки у міністерки та її заступників

У Міндовкілля призначили нового заступника: хто він та що про нього відомо
У Міндовкілля призначили нового заступника: хто він та що про нього відомо

Новопризначений чиновник має великий досвід у сфері управління, проте жодного – у природоохоронній царині

Заступники міністерки Гринчук: хто вони, за що відповідають та скільки заробляють
Заступники міністерки Гринчук: хто вони, за що відповідають та скільки заробляють

Номінально найменше коло обов’язків у заступника міністра з питань цифровізації Сергія Власенка

Ветерани, екологи й зоозахисники під Міндовкілля знову вимагали відставки міністерки Гринчук
Ветерани, екологи й зоозахисники під Міндовкілля знову вимагали відставки міністерки Гринчук

Кілька десятків громадян вийшли на протест попри зливу та негоду