Механізм вуглецевого коригування імпорту: короткий аналіз CBAM shutterstock

Механізм вуглецевого коригування імпорту: короткий аналіз CBAM

Валентина Гембарська

Найближчі тижні покажуть до якого компромісу прийдуть сторони у питанні CBAM

Євросоюз до кінця 2022 року має ухвалити CBAM — механізм вуглецевого коригування імпорту. Наразі з цього приводу тривають тріалоги — неофіційні переговори між Європейським парламентом і Європейською Радою за участю Європейської Комісії, під час яких напрацьовують спільний підхід до нормативно-правових актів на основі поправок, запропонованих обома співзаконодавцями.

Юрист з навколишнього середовища та експерт з кліматичної політики Якуб Беднарек проаналізував механізм у блозі на Ejiltalk, ЕкоПолітика передає короткий зміст матеріалу.

CBAM встановлюватиме ціну на викиди вуглецюна певні імпортні продукти: цемент, залізо та сталь, алюміній, добрива, електроенергію. Ця ціна віддзеркалюватиме вартість квот на CO2 у системі торгівлі викидами ЄС (EU ETS). В теорії, вирівнювання ціни на вуглець має призвести до створення рівних умов для виробників з ЄС і третіх країн. 

Мета інструменту полягає в тому, щоб захистити ЄС від викидів вуглецю, водночас дозволяючи ухвалити більш сувору національну політику боротьби зі зміною клімату, яка має призвести до скорочення викидів на 55% (порівняно з рівнями 1990 року) до 2030 року.

CBAM викликає безліч суперечок, особливо щодо його сумісності з GATT94 та іншими багатосторонніми угодами, укладеними членами світової організації торгівлі. Автор блогу пояснює можливі відмінності між CBAM і принципом спільної, але диференційованої відповідальності, а також правом на розвиток, які обидва мають першочергове значення для найменш розвинених держав (НРД).

Загальні, але диференційовані обов'язки

Принцип спільної, але диференційованої відповідальності лежить в основі міжнародного кліматичного права. Відповідно до ст. 2 абз. 2 Паризької угоди:

 "[це] буде впроваджено, щоб відобразити справедливість і принцип спільної, але диференційованої відповідальності та відповідних можливостей, у світлі різних національних обставин".

Еквівалентні положення можна знайти в Рамковій конвенції ООН про зміну клімату та Кіотському протоколі.

Цей принцип зазвичай розуміється як втілення справедливості в міжнародному кліматичному праві. З одного боку, він визнає, що атмосфера є глобальною спільнотою, і всі держави несуть спільну відповідальність за пом’якшення наслідків глобального потепління. 

З іншого боку, це вказує на той факт, що не всі країни несуть однакову відповідальність за викиди парникових газів і не мають однакових можливостей для скорочення викидів. Вважається, що розвинуті країни зобов’язані взяти на себе ініціативу в боротьбі зі зміною клімату, залишаючи іншим країнам достатньо часу для посилення своїх можливостей щодо цього.  

Прикладом цього є практика подання Національно визначених внесків до Паризької угоди (НВВ), в якій держави повідомляють про свої передбачувані цілі щодо скорочення викидів. У середньому розвинені країни декларують більш амбітні цілі щодо скорочення викидів, ніж інші країни, особливо в короткостроковій перспективі.

Коригуючи ціну на вуглець на кордоні, CBAM призводить до поширення суворих правил ETS ЄС на продукти, імпортовані з третіх країн. Коли регламент набуде чинності, імпортери будуть зобов’язані надати сертифікати CBAM, ціна яких така ж, як і квоти EU ETS (наразі близько 70 євро за тонну CO2-еквіваленту), щоб покрити викиди, що містяться в продуктах, що постачаються до ринку Європи. 

Водночас регламент передбачає дуже обмежені винятки. Де-юре від його застосування буде звільнено лише продукцію, що походить із країн, які мають системи ціноутворення на вуглець за принципом обмеження та торгівлі, пов’язані з EU ETS, які наразі є лише державами з CBAM. Крім того, де-факто звільнені від фінансових зобов’язань, викладених у регламенті CBAM, будуть продукти, за які в країні походження було сплачено еквівалентну ціну на вуглець ЄU ETS.

Незважаючи на те, що на НРД припадає менше 0,1% імпорту продукції CBAM до ЄС, втрата частки ринку може мати згубний вплив на економіку цих держав. Наприклад, у 2020 році експорт алюмінію до ЄС становив майже 7% ВВП Мозамбіку. Можна навести вагомий аргумент, що ЄС, ухваливши CBAM у поточній формі, порушить право на розвиток людей, які живуть у НРД, негативно вплинувши на економічну ситуацію в цих державах, що призведе до зростання рівня бідності.

Можливий спосіб узгодити CBAM із зобов’язаннями ЄС щодо прав людини полягає в тому, щоб юридично забезпечити, щоб принаймні всі доходи CBAM, зібрані від продуктів, що походять з НРД, поверталися до цих держав з метою підтримки декарбонізації та адаптації до зміни клімату. Подібна пропозиція знайшла своє місце в поправках (ст. 24a) до CBAM, запропонованих Європейським парламентом, які зараз знаходяться на стадії переговорів.  На жаль, країни-члени досить скептично поставилися до таких механізмів.

 Висновки

ЄС у своїх стратегічних документах, а також у промовах своїх офіційних осіб рішуче наголошує на меті реалізації справедливого зеленого переходу, який "нікого не залишить осторонь". Як стверджує автор блогу, щоб реалізувати справедливий перехід у своєму зовнішньому вимірі, ЄС повинен дотримуватися принципу спільної, але диференційованої відповідальності, а також права на розвиток, які втілюють істотні правові зобов’язання. Найближчі тижні, протягом яких буде вирішено остаточну форму CBAM, покажуть, до якої міри профспілка вирішить вкладати свої гроші.

Читайте також
Що таке механізм CBAM і як він вплине на декарбонізацію в усьому світі
Що таке механізм CBAM і як він вплине на декарбонізацію в усьому світі

CBAM змусить імпортерів платити за кожну тонну викидів вуглецю, пов’язаних з виробництвом імпортованої продукції

Україна може отримати відстрочку від CBAM, якщо матиме сильну позицію, – Зінченко
Україна може отримати відстрочку від CBAM, якщо матиме сильну позицію, – Зінченко

Через CBAM український експорт щороку втрачатиме близько €1,5 мільярда

СТВ може зменшити конкурентоспроможність української продукції, – Семків
СТВ може зменшити конкурентоспроможність української продукції, – Семків

З 2026 року свої аналоги CBAM впровадять США, Велика Британія та країни Латинської Америки

CBAM може підвищити вартість металу з України на €100 за тонну – Антипов
CBAM може підвищити вартість металу з України на €100 за тонну – Антипов

Конкуренти з інших країн також нестимуть аналогічні додаткові витрати