Кабмін розширив можливості для видобутку корисних копалин і рубок на заповідних територіях

Кабмін розширив можливості для видобутку корисних копалин і рубок на заповідних територіях

Ганна Велика

Скасування торкнулося більшої кількості природоохоронних погоджень, ніж передбачалося на початку

Кабінет міністрів України вніс зміни одразу до 4 своїх постанов, прийнятих раніше. Вони, зокрема, передбачають скасування погодження квот на видобуток корисних копалин, а також технологічних карт під час проведення рубок на територіях природно-заповідного фонду.

Текст постанови №401 ”Про внесення змін до деяких постанов Кабінету міністрів України щодо скасування неактуальних інструментів державного регулювання у сфері охорони навколишнього природного середовища”, яка закріплює ці зміни, опублікували на сайті уряду.

Перш за все, зауважимо, що текст прийнятої постанови суттєво відрізняється від того проєкту, який наприкінці січня підготувало та оприлюднило Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України. Тоді відомство пропонувало внести зміни до трьох документів:

У фінальному ж варіанті, затвердженому урядом, до цих документів додалися ще два:

Що змінилося

  1. З переліку природних  ресурсів, на які видається дозвіл на спеціальне використання у межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду, виключили корисні копалини. Раніше цей дозвіл видавало Міндовкілля.

  2. Також корисні копалини виключили з Положення про порядок установлення лімітів використання природних ресурсів загальнодержавного значення. У проєкті постанови у міністерстві пропонували виключити лісові ресурси, але у затвердженому тексті постанови вони залишилися, а ось корисні копалини виключили.

  3. Також із цього Положення прибрали пункт 3, як і пропонувало міністерство. Він передбачав, що ліміти (квоти) на видобування  корисних  копалин, за винятком  загальнопоширених,  і строки їх дії затверджує Кабінет міністрів України за поданням Міністерства економіки та Міндовкілля, погодженим з обласними державними адміністраціями.

  4. Заборонили заготівлю сіна, в якому є червонокнижні рослини. Прибрали норму, що термін сінокосіння зазначається у лісовому квитку.

  5. Скасували необхідність погоджувати з територіальними органами Державного агентства лісових ресурсів України та обласними державними адміністраціями додаткову заготівлю деревини в межах не використаного за попередні роки обсягу діючої розрахункової лісосіки під час проведення рубок головного користування.

  6. Технологічні карти стосовно лісівничих вимог у гірських лісах Карпат тепер не потрібно погоджувати з територіальними органами Держлісагентства, а під час проведення рубок на території та об'єктах природно-заповідного фонду скасована вимога погоджувати їх з облдержадміністраціями.

Чим Міндовкілля обґрунтовувало необхідність змін

В Аналізі регуляторного впливу до проєкту постанови Кабміну його автори зазначали наступні причини:

  1. 1. Дозвіл на спеціальне використання природних ресурсів в частині використання корисних копалин є застарілим і неактуальним інструментом, оскільки “на сьогодні користування всіма видами надр незалежно від місця їх залягання, в тому числі й вуглеводнями на континентальному шельфі, здійснюється на підставі спеціального дозволу на користування надрами, що регулюється Кодексом України про надра”. За словами чиновників, за останні 2 роки не було видано жодного такого дозволу.
  2. 2. Більшість дозволів у сфері лісокористування, які пропонувалося скасувати цією постановою, є незаконними, оскільки необхідність їх отримання не визначена на рівні спеціальних законів, як того вимагає стаття 5 Закону України “Про адміністративні послуги”.
  3. 3. Інструмент “погодження технологічних карт стосовно лісівничих вимог” визначений лише на підзаконному рівні, а на рівні Лісового кодексу України він не передбачений. Також відсутній порядок (процедура) такого погодження з територіальними органами Держлісагентства. У положенні також не прописані повноваження обласних управлінь щодо видачі такого погодження. За інформацією Держлісагентства, протягом 2021 року було надано 3190 таких погоджень, а протягом 2022 року – 3248. Тобто щорічно більше ніж 3000 суб'єктів господарювання вимушені витрачати кошти на підготовку та подання документів для отримання завідомо незаконного інструменту державного регулювання, йдеться в аналізі.

Нагадаємо, у січні ЕкоПолітика повідомляла про те, що Міндовкілля хоче скасувати окремі дозволи й погодження щодо лісів і надр.

Читайте також
Президент не відповів на петицію громадян і підписав скандальний законопроєкт №12089
Президент не відповів на петицію громадян і підписав скандальний законопроєкт №12089

Громадяни поставили майже 26 тис. підписів під проханням до голови держави накласти вето на цей нормативно-правовий акт

Штрафи для паліїв сухостою можуть зрости до 25 тис. грн: зареєстровано законопроєкт
Штрафи для паліїв сухостою можуть зрости до 25 тис. грн: зареєстровано законопроєкт

А за пожежі, влаштовані власноруч в умовах воєнного або надзвичайного стану, можна буде й за ґрати втрапити на строк від 5 до 12 років

В Україні хочуть посилити кримінальну відповідальність у сфері управління відходами
В Україні хочуть посилити кримінальну відповідальність у сфері управління відходами

Цей законопроєкт мав надійти до Верховної Ради ще минулого року