Європарламент 10 вересня схвалив спрощення механізму вуглецевого коригування імпорту (CBAM).
Про це повідомляє пресслужба Європарламенту на своєму офіційному сайті.
Зміни полягають у встановленні нового мінімального порогу викидів для підприємств на рівні 50 т на рік, який звільнить від вуглецевого податку CBAM 90% імпортерів, переважно представників малого та середнього бізнесу та фізичних осіб. Ці зміни є частиною пакету спрощення вуглецевих вимог Omnibus I, представленого у лютому поточного року.
Початок купівлі сертифікатів CBAM перенесли з січня 2026 року на лютий 2027 року. Кінцевий термін звітності щодо викидів продовжили з 31 травня на 31 жовтня наступного року.
У статті Європарламенту йдеться про те, що кліматичні амбіції, які стоять за механізмом CBAM, залишаться незмінними, адже 99% усіх викидів вуглецю від імпорту заліза, сталі, алюмінію, цементу та добрив, як і раніше, будуть охоплені CBAM.
А також Євросоюз посилить боротьбу з обходами регулювання та запровадить гарантії, за якими забезпечуватимуть дотримання відповідного вуглецевого показника.
Тепер імпортери мають право сплатити вуглецевий податок CBAM у будь-якій третій країні, а не лише у країні походження товару. А також декларант CBAM може доручити подання звітів своєму представникові, але відповідальність за їх дотримання всеодно лежатиме на декларантові.
ЕкоПолітика радить ознайомитися з тим, як введення CBAM вплине на українську економіку у часі війни, оскільки з 2026 року Україна буде змушена купувати CBAM-сертифікати для експорту до ЄС окремих товарів, але обмежені фінансові ресурси, зростання витрат і втрата інвестиційної привабливості гальмуватимуть впровадження екостандартів.
У той же час, Боснія і Герцоговина має своє бачення на запровадження CBAM і планує запровадити систему торгівлі викидами до кінця 2025 року, щоб уникнути мільярдних збитків від вуглецевого мита та зберегти експорт країни і робочі місця.
Вуглецевий податок від ЄС CBAM почне діяти з 2026 року та буде стягувати платежі із виробленої продукції з великими викидами СО2. Але механізм матиме обмежений вплив на економіку України і не стане шляхом до декарбонізації.