В Європарламенті протягом тижня 6-11 червня відбудеться вирішальне голосування щодо реформи Схеми торгівлі викидами (ETS) – ринку вуглецю та флагманського інструменту кліматичної політики ЄС.
Проте загального компромісу щодо CBAM євродепутати не досягли, повідомляє EURACTIV.
Голосування завершить багатомісячні торги між політичними групами щодо реформи ETS і паралельного введення податку на кордоні з викидами вуглецю для захисту промисловості ЄС від екологічного демпінгу.
План Єврокомісії щодо посилення ETS для скорочення викидів вуглекислого газу щонайменше на 55% у поточному десятилітті та досягнення чистих нульових викидів до 2050 року тягне за собою скасування безкоштовних дозволів на забруднення для таких галузей, як металургія, цемент і хімічна промисловість, які наразі отримують більшість своїх дозволів на викиди CO2 безкоштовно.
CBAM буде запроваджено паралельно, як спосіб захистити промисловість ЄС від дешевшого імпорту забруднюючих товарів, що надходять з-за кордону. Але законодавці розходяться щодо того, коли вводити CBAM замість безкоштовних дозволів на забруднення CO2.
"Ми не хочемо надто поспішного впровадження CBAM, тому що не було доведено, що він працює", – сказав Пітер Лізе, німецький християнський демократ, який очолює реформу вуглецевого ринку ЄС у парламенті від імені правоцентристської Європейської народної партії (EPP).
За його словами, компаніям потрібен час, щоб інвестувати в низьковуглецеві технології, щоб залишатися конкурентоспроможними на світових ринках.
Єврокомісія запропонувала поступово відмовитися від безкоштовних надбавок у період з 2026 по 2035 роки, парламентський комітет з охорони навколишнього середовища проголосував за дату завершення до 2030 року. Однак в EPP вважають, що це зарано.
Соціалісти і демократами (S&D) і центристські групи Renew Europe, пропонує припинити їх у 2032 році.
Ліз зазначив, що такий термін на три роки випереджає початкову пропозицію Комісії. EPP не підтримує цей компроміс і пропонує поступове впровадження CBAM з 2027 року та скасування безкоштовних надбавок до 2034 року відповідно до пропозицій, за які проголосував промисловий комітет парламенту (ITRE). Він пояснив, що інші політичні групи не були готові до більш обережного старту до 2026 року.
"Буде суперечливе голосування, і ми побачимо, хто отримає більшість", – сказав Ліз.
Уникнення "цінового шоку"
За даними EPP, промисловості ЄС потрібно більше часу для адаптації через війну Росії в Україні, яка підвищує ціни на енергоносії для європейських споживачів і бізнесу.
"У 2024 році ми все одно будемо в кризі і замінюватимемо російський газ", – зауважив Ліз.
Він також пояснив, що до того часу Європа все ще буде залежати від викопного палива, і доведеться використовувати вугілля замість російського газу.
Запропоноване "перебазування" ETS має на меті поступове скорочення обсягів викидів вуглецю до 2030 року відповідно до вищих кліматичних амбіцій блоку.
"Подорожчання всього в цей момент призведе до цінового шоку для громадян. Ось чому ми дуже боролися проти цього перебазування", – сказав Ліз.
Паскаль Канфін, французький депутат від Renew, який очолює парламентський комітет з питань навколишнього середовища, розповів, що пропозиція про перебазування була узгоджена з центристською групою Renew в парламенті. Пропозиція допоможе уникнути цінового шоку в дуже короткостроковій перспективі.
“Щодо реформи ETS, ми починаємо з трохи меншими амбіціями, тому що сьогодні у нас дуже високі ціни на енергоносії", – сказав Канфін.
Він також додав, що початкове зниження амбіцій буде компенсовано пізніше, коли Європа наблизиться до кліматичної цілі до 2030 року. Однак ця компромісна пропозиція не підтримана S&D і Зеленими, а це означає, що рішення прийматимуть депутати Європарламенту під час пленарного голосування наступного тижня.
"Знижки на зелений експорт"
Інша пропозиція, підтримана Renew і S&D, полягає в запровадженні системи "зелених експортних знижок" для європейських виробників екологічно чистої продукції, наприклад низьковуглецевої сталі або алюмінію.
"Проблема з CBAM полягає в тому, що ви не покриваєте експорт. Ось чому ми створили механізм, який буде зосереджений лише на зеленому експорті", — пояснив Канфін.
Він додав, що експортери втратять захист, яким вони зараз користуються від системи безкоштовного розподілу CO2 в рамках ETS. Система пропонує надавати безкоштовні дозволи на викиди CO2 лише 10% кращим у своєму класі виробникам низьковуглецевих технологій. Дозволи будуть надані лише на ту частину експорту, яка пов’язана з декарбонізацією.
Цей крок, проти якого виступають Зелені, був спрямований на заспокоєння EPP, яка наполягала на забезпеченні подальшого захисту європейської промисловості.
Але в EPP відкинули цю ідею, заявивши, що вона може бути оскаржена правилами Світової організації торгівлі (СОТ), які забороняють дискримінаційну практику щодо іноземних виробників. Адже СОТ було б важко відрізнити "зелену" частку експорту ЄС від іншої. Позиція EPP полягає в тому, щоб надати безкоштовні дозволи на експорт і дозволити Комісії провести ретельну оцінку до того, як вона набуде чинності.
CBAM "зона посадки" в поле зору
Незважаючи на розбіжності між політичними групами, провідний законодавець парламенту щодо пропозиції CBAM, Мохаммед Чахім з S&D, сказав, що він упевнений, що позиції зближуються.
"Ми знаємо, якою буде зона посадки в парламенті", – сказав Чахім.
Він пояснив, що це включає поетапну відмову від безкоштовних пільг до 2032 року і розширення сфери дії схеми на хімікати, такі як полімери та пластмаси.
Він також висловив сподівання, що інші країни підуть за цим прикладом і приймуть подібні схеми оподаткування вуглецю на кордоні, щоб усі країни світу платили ціну за свої викиди вуглецю, створюючи рівні умови гри.
Нагадаємо, у Європарламенті проголосували за CBAM і реформу ETS.
Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, Eurofer розкритикувала намір Європарламенту змінити систему торгівлі викидами.