Представники Комітету екології та зеленої економіки Федерації роботодавців України разом із представниками уряду та бізнесу обговорили Стратегію впровадження системи торгівлі квотами на викиди парникових газів в Україні до 2033 року та запропонували Міністерству захисту довкілля та природних ресурсів України 6 позицій, які варто врахувати при її реалізації.
Відповідний лист до Міндовкілля ФРУ оприлюднила на своєму сайті.
Фахівці Федерації зазначили, що підтримують ідею впровадження ефективної кліматичної політики та виклали свій перелік пропозицій щодо цього процесу:
1. Прискорити створення в Україні інформаційної бази з показниками (коефіцієнтами) викидів СО2 на 1 кВт спожитої потужності. Протягом 2025 року розробити концепцію створення СВАМ для імпорту товарів в Україну.
2. Продовжити строки впровадження СТВ в Україні, а відтак і дію Стратегії, а саме: підготовчий етап 2024-2025 роки, пілотне впровадження СТВ – 2026-2031 роки, розпочати повноцінне функціонування СТВ в Україні в 2032-2038 роках, одночасно адаптуючи ціни на викиди парникових газів в Україні до рівня аналогічного в ЄС, а в 2038 році завершити інтеграцію СТВ України до СТВ ЄС.
Екологи ФРУ рекомендували більш м’яку цінову політику на викиди та поступове збільшення вартості тонни СО2. Вони також звернули увагу на те, що в ЄС відбувається зміна кліматичних інструментів і без імплементації СВАМ в Україні неможливо буде з 2026 року провести повноцінний запуск СТВ.
3. Доповнити операційний план пунктом: “Створення умов для збільшення кількості органів з верифікації в Україні”. У ФРУ зазначили, що оскільки Стратегія передбачає навчання та тренінги щодо функціонування СТВ для представників органів влади, нагляду або операторів установок, це фактично призведе до появи нового ринку. За їхніми попередніми оцінками, лише 6 галузей, що підпадають під СВАМ, в Україні представлені більш ніж 2700 компаніями, а СТВ буде покривати більшу кількість українських компаній.
4. Запобігти подвійній оплаті за викиди СО2. Для цього фахівці попросили звернути увагу на наявну законодавчу базу, а також створити справедливі умови для українських виробників, які експортують свою продукцію до країн з меншими податками на викиди СО2. Як один із механізмів у ФРУ запропонували відшкодування вартості викидів парникових газів при відповідному експорті.
5. Визначити підхід до тимчасового безкоштовного розподілу квот для установок, що виробляють електроенергію, з метою модернізації, диверсифікації та сталої трансформації енергетичного сектору.
6. Запровадити надійні інструменти для здійснення моніторингу, звітності та верифікації парникових газів протягом 2024-2026 років. Це й навчання, і пошук фінансових інструментів (залучення донорів, грантів тощо).
Також екологи Федерації звернули увагу, що в Євросоюзі ядерна енергетика та частково газова електрогенерація отримали “зелене маркування”. Вони запропонували включити це питання у перемовини щодо членства України в ЄС, якщо така сама генерація в Україні ще не має подібного статусу.
У червні ЕкоПолітика повідомляла про те, що Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку розглянула проєкт розпорядження Кабінету Міністрів України “Про схвалення Стратегії впровадження системи торгівлі квотами на викиди парникових газів в Україні на період до 2033 року” й не підтримала його.
У лютому ми розповідали, що швидкий запуск Системи торгівлі викидами, на думку експертів, може зашкодити її ефективності та економіці.
У січні Міндовкілля розробило нові стандарти моніторингу викидів, які необхідні для запуску СТВ.