CBAM може стимулювати декарбонізацію Азії та Тихоокеанського регіону shutterstock

CBAM може стимулювати декарбонізацію Азії та Тихоокеанського регіону

Катерина Бєлоусова

Близько 10% експорту промислових товарів Південно-Східної Азії до ЄС підпадають під дію CBAM

Європейський механізм коригування вуглецевих кордонів (CBAM) може спонукати експортерів, зокрема з Азіатсько-Тихоокеанського регіону, переходити на більш екологічні технології.

Про це йдеться в аналізі спеціалізованого підрозділу з екологічних, соціальних та управлінських питань Sustainable Fitch, повідомляє BusinessWorld.

Аналітики підкреслили, що регулюючі органи в регіоні також можуть створити внутрішні механізми ціноутворення на викиди вуглецю. Це сприятиме зниженню інтенсивності викидів вуглецю та мінімізує ризики на тлі зростаючої тенденції тарифів на викиди вуглецю в інших країнах світу.

Окрім того, ЄС є третім за величиною торговим партнером Південно-Східної Азії, на якого припадає близько 11% загальної торгівлі.

Зазначається, що в ЄС перший етап запуску CBAM відбудеться у жовтні 2023 року, а повноцінно почне функціонувати у 2026. Механізм покликаний стимулювати впровадження “чистіших” технологій у промислове виробництво для зменшення витоку вуглецю, особливо великими експортерами сировини та промислових товарів.

"Ми очікуємо, що ця схема заохочуватиме експортерів Азіатсько-Тихоокеанського регіону (APAC) розробляти та впроваджувати чисті технології, які знижують інтенсивність викидів вуглецю в очікуванні відповідності вимогам CBAM, а також можливого розширення секторів, охоплених механізмом", — заявили в Sustainable Fitch.

Аналітики підкреслили, що, ймовірно, декарбонізація не буде такою простою в Південно-Східній Азії, оскільки уряди збалансовують соціальні та економічні міркування з екологічними. Проте CBAM може прискорити прогрес в узгодженні національних структур і стратегій вуглецю з цілями щодо нульових викидів вуглецю.

Вони додали, що CBAM також збільшить витрати в ланцюжку поставок. Це спричинило дискусії щодо торговельного протекціонізму та дискримінації торгових партнерів ЄС. Адже тарифи на викиди вуглецю можуть спонукати промислових виробників Азіатсько-Тихоокеанського регіону спрямовувати торгові потоки на ринки з менш жорсткими кліматичними вимогами, щоб залишатися конкурентоспроможними. Ефективність вуглецевих тарифів для стримування витоку вуглецю має підвищуватися в міру розширення масштабів вуглецевих ринків і охоплених секторів.

"Попри великий обсяг торгівлі, реакція регіону на CBAM була приглушеною, оскільки близько 90% експорту промислових товарів Південно-Східної Азії до ЄС виходять за межі визначених категорій товарів", — підкреслили аналітики.

Зазначається, що CBAM буде поширюватися на 6 секторів (залізо та сталь, цемент, добрива, електроенергія, алюміній та водень). Проте жоден з яких не є ключовим для торгівлі між ЄС і Південно-Східною Азією.

"Sustainable Fitch бачить наразі обмежений вплив на основні економіки Південно-Східної Азії. Проте з часом ситуація може змінитися. Наприклад, якщо CBAM буде розширено, щоб включити більший спектр секторів та імпортованих продуктів, регіональні економіки Південно-Східної Азії можуть бути змушені запровадити відповідні національні екологічні норми та технології, щоб уникнути втрати важливого закордонного ринку. Такий перехід не обійдеться без проблем", – наголосили аналітики.

Нагадаємо, нещодавно погоджений в ЄС механізм коригування вуглецевих кордонів (CBAM) може уповільнити зусилля з декарбонізації, а не стимулювати їх.

Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, Великобританія розглядає можливість запровадити свій податок на викиди вуглецю на імпортну сталь, який аналогічний європейському механізму коригування вуглецевих кордонів (CBAM).

Читайте також
Що таке механізм CBAM і як він вплине на декарбонізацію в усьому світі
Що таке механізм CBAM і як він вплине на декарбонізацію в усьому світі

CBAM змусить імпортерів платити за кожну тонну викидів вуглецю, пов’язаних з виробництвом імпортованої продукції

Україна може отримати відстрочку від CBAM, якщо матиме сильну позицію, – Зінченко
Україна може отримати відстрочку від CBAM, якщо матиме сильну позицію, – Зінченко

Через CBAM український експорт щороку втрачатиме близько €1,5 мільярда

СТВ може зменшити конкурентоспроможність української продукції, – Семків
СТВ може зменшити конкурентоспроможність української продукції, – Семків

З 2026 року свої аналоги CBAM впровадять США, Велика Британія та країни Латинської Америки

CBAM може підвищити вартість металу з України на €100 за тонну – Антипов
CBAM може підвищити вартість металу з України на €100 за тонну – Антипов

Конкуренти з інших країн також нестимуть аналогічні додаткові витрати