Проєкт Закону №12384 "Про стимулювання економічного розвитку галузі рибного господарства" може відкрити шлях для використання прибережних захисних смуг у спосіб, що суперечить їхній природоохоронній функції.
Про це заявили у Національній асоціації адвокатів України (НААУ).
Що відомо про законопроєкт №12384
Дата реєстрації: 08.01.2025 р.
Включено до порядку денного: 11.02.2025 р.
Прийнято за основу: 13.05.2025 р.
Ініціатори: Артем Чорноморов, Олександр Гайду, Давид Арахамія, Андрій Мотовиловець, Анатолій Урбанський.
Головний комітет: комітет Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики.
Документ вносить зміни до Водного та Земельного кодексів, а також цілої низки законів України.
Яку оцінку цьому нормативно-правовому акту дали юристи
Члени комітету НААУ з питань аграрного, земельного та довкіллєвого права проаналізували запропоновані у цьому акті законодавчі зміни. Подаємо ключові зауваження фахівців.
1. Законопроєкт №12384 може поставити під сумнів досягнення цілей Державної програми з реалізації імпортозаміщення рибопродукції до 2030 року, оскільки вона передбачає розвиток рибного господарства на основі інновацій та екологічної стійкості.
Адвокати зазначили, що, з огляду на вимоги до сталого розвитку, запропоновані зміни щодо забудови берегів річок “виглядають дещо недоречними”. Вони попередили про те, що внесення змін до Водного та Земельного кодексів України, передбачене у законопроєкті №12384, однозначно вказує на потребу використання територій землі, які входять у прибережну захисну смугу, виконують природоохоронну функцію та не підлягають іншому використанню, ніж для потреб відвернення шкідливої дії вод чи гарантування безперервності енергетичних ресурсів, чи труботранспорту. Зокрема, це гідротехнічні, гідрометричні, лінійні споруди.
2. Цей проєкт Закону не запроваджує жодних додаткових фінансових механізмів, які б стимулювали економічний розвиток рибного господарства України.
3. Внесення змін до ст. 123 Земельного кодексу є грубим втручанням у повноваження органів місцевого самоврядування щодо розпорядження земельними ділянками. На думку адвокатів, воно ставить під сумнів принцип верховенства права, узгодження всіх гілок влади та гарантування безпеки.
“Адже земельна ділянка для потреб підприємства з переробки риби та риб’ячого жиру на етапі розроблення містобудівної документації (який передує етапу формування такої ділянки) буде проходити стратегічну екологічну оцінку (СЕО), оскільки оцінка впливу на довкілля надалі вимагається для такої діяльності.
Як наслідок, на етапі СЕО будуть виявлені ризики залучення прибережно-захисних зон до такої діяльності через високі безпекові ризики. І в результаті така діяльність буде пропонуватися на територіях, які не входять у прибрежно-захисну смугу”, – пояснюють юристи.
Адвокати резюмували: проєкт Закону №12384 не лише не створює реальних фінансових інструментів стимулювання, а й потенційно руйнує правові й екологічні засади управління водними ресурсами. На думку членів НААУ, цей нормативно-правовий акт потрібно зняти з розгляду як такий, який неможливо виправити через невідповідність його положень Конституції України.
Раніше ЕкоПолітика повідомляла, що екологи знайшли недоліки в законопроєктах №9596 та №9597 про біопаливо.
Також ми писали, що Верховна Рада проголосувала за зміни до Податкового кодексу, пов’язані з екоподатком.