У Лютянському лісництві філії "Ужгородське лісове господарство" державного підприємства "Ліси України" лісівники розпочали підготовчі рубки для будівництва дороги у кварталах, де ростуть праліси.
Про це повідомляє видання “Закарпаття онлайн”.
За словами журналістів, жодних документів для цих рубок у лісівників немає, а роботи ведуться, аби пізніше прокласти тут дорогу. Розслідувачі знайшли на Prozorro тендер, який 13 березня оголосило ДП "Ліси України". Він має назву: "Нове будівництво лісової автомобільної дороги в кв. 1-3, Лісництво "Шипот" та кв. 29 Лютянського лісництва, філія "Ужгородське лісове господарство" ДП "Ліси України" (Ужгородський район, Закарпатська область)".
Розслідувачі із "Закарпаття екологічного" проаналізували тендерну документацію. Закупівля наразі відкрита для подання пропозицій. Очікувана вартість дороги довжиною 4,55 км – 13,08 млн грн.
У чому основна проблема
У згаданих кварталах 1, 2 і 3 лісництва "Шипот" ростуть праліси з офіційним статусом, які у кварталах 1 і 3 віднесені до категорії протиерозійних, тобто захисних лісів. Квартал 29 Лютянського лісництва – теж праліси, які ще не набули офіційного статусу, та протиерозійний ліс.
Праліси та старовікові ліси – недоторкані ділянки, які існують і розвиваються під впливом природи. Завдяки цьому вони:
- мають високу життєздатність;
- стійкі проти несприятливих впливів;
- забезпечують надзвичайно важливі екосистемні послуги, які не можуть повноцінно надати господарські ліси.
Після знищення праліси буде неможливо відтворити. Саме тому за незаконні рубки у них передбачена кримінальна відповідальність.
Чому ж тоді рубки тривають?
Журналісти говорять, що у проєктній документації майбутньої автодороги згадки про праліси на ділянках майбутнього будівництва немає. У завданні на проєктування та листах посадовців філії "Ужгородське ЛГ" до розробників, датованих липнем-листопадом 2024 року, вони лише зазначають, що у "Шипоті" та Лютянському лісництві ростуть захисні та експлуатаційні ліси.
За інформацією розслідувачів, як і у випадку із будівництвом автодороги у сусідньому Пашківецькому лісництві філії "Свалявське ЛГ", запланованої автодороги немає у матеріалах лісовпорядкування. До того ж Висновок погодження траси лісової автомобільної дороги "Укрдержліспроєктом" був затверджений всупереч профільній постанові Кабміну, яка регулює порядок проведення заходів для поліпшення якісного складу лісів, проведення інших рубок та робіт, пов'язаних і не пов'язаних із веденням лісового господарства.
Яку позицію зайняли лісівники
Авторка матеріалу Олена Мудра звернулася за коментарем до в.о. директора філії “Ужгородське ЛГ” Валентина Геккера. У телефонній розмові він наполягав, що у кварталах 1-3 лісництва "Шипот" пралісів взагалі немає, оскільки офіційно рішення Закарпатської обласної ради щодо них не приймалося.
“Ми маємо список, маємо про них (праліси – ред.) положення, маємо природоохоронне зобов’язання. Там має вестись певна охорона. А на ці квартали (1, 2, 3 квартал лісництва "Шипот" – ред.) немає таких документів”, – сказав посадовець.
Що говорять природоохоронці
За фаховою консультацією журналісти звернулися до WWF-Україна. Експерти цієї природоохоронної організації разом з іншими громадськими організаціями в Україні та за кордоном, науковцями, лісівниками та іншими зацікавленими сторонами працювали над законодавчою базою для збереження пралісів, квазіпралісів та природних лісів, до підписання Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо охорони пралісів згідно з Рамковою конвенцією про охорону та сталий розвиток Карпат” у 2017 році.
Спеціалісти WWF-Україна говорять, що ліси у 1, 2, 3 кварталах лісництва "Шипот" є пралісами.
“Вони погоджені, є висновок. Його погоджував іще Перечинський держлісгосп, стосовно віднесення лісових ділянок до пралісів, квазіпралісів і природних лісів. Частина цих територій є пралісами безпосередньо, а частина – це буферна зона, де забороняються будь-які рубки”, – пояснила менеджерка лісових проєктів WWF-Україна Людмила Сломінська.
Вона додала, що згідно зі статтею 39-1 Лісового кодексу України, якщо є висновок щодо належності до пралісів, то забороняються будь-які рубки, забороняється будівництво нових автодоріг і ще є низка заборон. Тому, за словами експертки, рубки у пралісах під будівництво доріг у будь-якому випадку незаконні.
Журналісти навели скриншот останньої сторінки Висновку за результатами обстеження у 2019 році про належність лісів колишнього Перечинського держлісгоспу до пралісів, який погоджений директором:

Джерело: zakarpattya.net.ua.
Зацікавлені сторони
Журналісти склали схеми обох майбутніх лісових автодоріг у філіях "Ужгородське ЛГ" та "Свалявське ЛГ". В результаті отримали одну, майже суцільну трасу, яка веде від села Збини у Жденіївській громаді до урочища Прелуки і далі на полонину Рівна та гору Гостра. Тому у ЗМІ твердять, що дорога потрібна для забезпечення логістики проєктів компаній з групи "УК "Вітряні парки України", які запланували на цих вершинах будівництво вітроелектростанцій.

Порівняння схем доріг у філіях "Свалявське ЛГ" та "Ужгородське ЛГ". Джерело: zakarpattya.net.ua.
“Наразі бізнес зайнятий будівництвом "своєї" частини траси від сільської дороги до лісфонду”, – говорять журналісти.
На початку лютого ЕкоПолітика розповідала про вже згадані незаконні рубки поблизу села Збини Жденіївської громади, де працівники філії "Свалявське лісове господарство" ДП “Ліси України” рубали ліс під автомобільну дорогу, якої теж немає у матеріалах лісовпорядкування.