Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України пропонує скасувати дозвіл на спеціальне використання природних ресурсів щодо корисних копалин, а також 4 погодження при веденні лісового господарства.
Проєкт постанови Кабінету міністрів України, який юридично закріпить ці зміни, міністерство оприлюднило на офіційному сайті.
Які інструменти державного регулювання хочуть прибрати
У сфері надрокористування під скасування може потрапити дозвіл на спеціальне використання природних ресурсів в частині використання корисних копалин, у тому числі тих, що видобуваються на континентальному шельфі.
У сфері лісокористування Міжвідомча робоча група з питань прискореного перегляду інструментів державного регулювання господарської діяльності рекомендувала скасувати такі погодження:
- додаткової заготівлі деревини під час проведення рубок головного користування в межах невикористаного за попередні роки обсягу діючої розрахункової лісосіки (в частині погодження з органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями);
- на розчищення лісових ділянок у зв'язку з будівництвом лісових доріг за межами виділення лісових ділянок;
- відстрочення на заготівлю та вивезення деревини;
- технологічних карт стосовно лісівничих вимог.
Слід зазначити, що анулювати зазначені вище дозвіл і погодження робоча група радила за результатами свого засідання ще 9 лютого 2023 року. Тобто у Мінприроди дійшли до них руки тільки через майже 2 роки...
Чому їх вирішили скасувати
В Аналізі регуляторного впливу до проєкту постанови Кабміну автори зазначають наступні причини:
1. Дозвіл на спеціальне використання природних ресурсів в частині використання корисних копалин є застарілим і неактуальним інструментом, оскільки “на сьогодні користування всіма видами надр незалежно від місця їх залягання, в тому числі й вуглеводнями на континентальному шельфі, здійснюється на підставі спеціального дозволу на користування надрами, що регулюється Кодексом України про надра”. За словами чиновників, за останні 2 роки не було видано жодного такого дозволу.
2. Більшість дозволів у сфері лісокористування, які пропонують скасувати цією постановою, є незаконними, оскільки необхідність їх отримання не визначена на рівні спеціальних законів, як того вимагає стаття 5 Закону України “Про адміністративні послуги”.
3. Такий інструмент державного регулювання, як погодження на розчищення лісових ділянок у зв'язку з будівництвом лісових доріг за межами виділення лісових ділянок, не передбачений Лісовим кодексом України. Також на підзаконному рівні відсутній порядок (процедура) такого погодження з органами Держлісагентства. Окрім того, за інформацією Держлісагентства, за останні 2 роки не було надано жодного такого погодження.
“Таким чином, даний інструмент незаконний та неактуальний, оскільки не було жодного звернення суб'єктів господарювання щодо його отримання, що свідчить про незатребуваність цих інструментів для бізнесу”, – йдеться в аналізі.
4. Інструмент “погодження технологічних карт стосовно лісівничих вимог” визначений лише на підзаконному рівні, а на рівні Лісового кодексу України він не передбачений. Також відсутній порядок (процедура) такого погодження з територіальними органами Держлісагентства. У положенні також не прописані повноваження обласних управлінь щодо видачі такого погодження.
Слід зазначити, що за інформацією Держлісагентства, протягом 2021 року було надано 3190 таких погоджень, а протягом 2022 року – 3248. Тобто щорічно більше 3000 суб'єктів господарювання вимушені витрачати кошти на підготовку та подання документів для отримання завідомо незаконного інструменту державного регулювання, йдеться в аналізі.
5. На підзаконному рівні порядок отримання погодження відстрочення на заготівлю та вивезення деревини на сьогодні не встановлений, інструмент не передбачений на рівні Лісового кодексу України.
Разом з тим, за інформацією Держлісагентства, протягом 2021 року було надано 57 погоджень, а протягом 2022 року – 48 погоджень. У Міжвідомчій робочій групі зазначили, що за необхідності таке погодження має надаватися в автоматичному режимі під час опрацювання повідомлення лісокористувача про необхідність відстрочення на заготівлю та вивезення деревини, поданого в електронній формі на платформі “ЕкоСистема” без участі заявника, “а не надаватися, як окрема послуга, створюючи додаткове фінансове навантаження на бізнес”.
Автори аналізу постанови зазначили, що скасування згаданих неактуальних і незаконних регуляторних актів зменшить фінансове навантаження на бізнес.
“Оскільки на сьогодні орієнтовні витрати складають близько 4,1 млн грн”, – підрахували вони.
Нагадаємо, днями ЕкоПолітика розповідала про плани екокомітету на лютий-серпень 2025 року. Дізнатися про законопроєкти, над якими працюватимуть депутати, можна у нашому матеріалі.