Українські експерти розробили національну оцінку ризику контрольованої деревини: що відомо shutterstock

Українські експерти розробили національну оцінку ризику контрольованої деревини: що відомо

Ганна Велика

Робота над документом тривала 6 місяців

Команда фахівців ГО "Лісові ініціативи і суспільство" провела дослідження ризиків у лісовому секторі України, які можуть впливати на оцінку законності походження деревини та виготовленої з неї продукції, та підготувала проєкт національної оцінки ризику контрольованої деревини.

Детально про методики та напрацювання спеціалісти розповіли на сайті своєї громадської організації.

Науковці та експерти проаналізували наявні ризики з урахуванням вимог оновленої системи оцінки ризиків FSC (Лісової опікунської ради – Forest Stewardship Council) і законодавства Європейського Союзу.

Як проводили оцінку

За час роботи спеціалісти проаналізували наявність і значущість ризиків у лісовому секторі України та шляхи їх зменшення за 64 індикаторами, згрупованими у 12 категорій.

Ця процедура передбачає аналіз широкого спектра аспектів ведення лісового господарства, зокрема:

  • землекористування;
  • податки;
  • корупцію;
  • охорону довкілля;
  • права працівників і місцевих громад;
  • торгівлю та транспортування деревини тощо.

Кожен із 64 індикаторів фахівці оцінювали відповідно до 4 типів джерел походження деревини в Україні:

  1. Території, підконтрольні уряду України (за винятком радіоактивно забруднених лісів, і територій, забруднених вибухонебезпечними предметами).
  2. Ліси, які зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи.
  3. Території в зоні бойових дій або забруднені вибухонебезпечними предметами (зокрема й 20-кілометрова смуга від лінії зіткнення, кордонів з рф і Білоруссю, а також райони, про замінування яких повідомлено).
  4. Тимчасово окуповані території, де неможливо гарантувати дотримання законів України та міжнародного права.

Що виявили

Спеціалісти відмітили позитивні зміни за окремими індикаторами, зокрема щодо:

  • простежуваності ланцюга постачання;
  • запобігання корупції;
  • лісоуправління;
  • охорони праці тощо.

Проте вони виявили 32 індикатори з істотними ризиками на підконтрольних уряду територіях та усі застосовні 64 індикатори з істотними ризиками на окупованих територіях, а також специфічні ризики для радіоактивно забруднених і замінованих лісів.

Ознайомитися з детальним описом цих ризиків можна у підготовленому проєкті документа "Проєкт національної оцінки ризику контрольованої деревини для України (V 2 Draft 2-0)". Наразі триває його публічне обговорення, яке закінчиться 30 січня 2025 року.

Виявлені потенційні ризики

Серед потенційних істотних ризиків фахівці ГО “ЛІіС”, зокрема, виділили такі:

  1.   Незаконне вилучення лісів зі зміною форми власності та цільового призначення – ризик можливий для типів джерел походження деревини 1, 2, 3.
  2.   Незаконна передача лісогосподарських земельних ділянок від державних (або комунальних) лісогосподарських підприємств іншим юридичним або фізичним особам – цей ризик можливий для типів джерел походження 1, 2, 3.
  3.   Незаконні рубки – можливий для типу джерела 1.
  4.   Заготівля деревини на ділянках з високим рівнем радіаційного забруднення без проведення радіаційного контролю – можливий для типу джерела 2.
  5.   Заготівля деревини на ділянках, забруднених вибухонебезпечними предметами до підтвердження відсутності загрози – можливий для типу джерела 3.
  6.   Невиконання заходів, запланованих лісовпорядкуванням, або виконання несанкціонованих заходів без відповідного обґрунтування – можливий для типів джерел 1, 2.
  7. Заниження величини податку на додану вартість, корпоративних податків та податку на прибуток внаслідок нелегального продажу деревини або заниження її категорії, сорту чи об’єму – можливий для типів джерел 1, 2.
  8. Високий рівень сприйняття корупції в лісовому секторі через недостатнє виконання антикорупційного законодавства – можливий для типів джерел 1, 2, 3.
  9. Корупція та хабарництво у лісовому секторі – можливий для типів джерел 1, 2, 3.
  10. Фальсифікація даних та документів, зокрема під час призначення санітарних та інших видів рубок з метою здійснення комерційної лісозаготівлі – можливий для типів джерел 1, 2, 3.
  11. Незаконна забудова земель лісогосподарського призначення і недостатня оцінка екологічних наслідків при влаштуванні лісотранспортної мережі та будівництві промислових об'єктів на лісових територіях – можливий для типів джерел 1, 2.
  12. Розвиток та обслуговування інфраструктури у лісах здійснюється без врахування необхідності зменшення негативного впливу на екологічні цінності – можливий для типів джерел 1, 2, 3.
  13. Недотримання законодавства повною мірою щодо збереження біорізноманіття та захисту ендемічних, рідкісних, зникаючих або таких, що перебувають під загрозою зникнення, видів та їхніх оселищ, зокрема існують проблеми у виділенні та юридичному оформленні документів щодо охоронного статусу пралісів, квазіпралісів та природних лісів – можливий для типів джерел 1, 2.
  14. Недотримання вимог законодавства щодо збереження біорізноманіття та захисту видів, що перебувають під загрозою зникнення, та їхніх оселищ, зокрема через бойові дії, що тривають, та забруднення території вибухонебезпечними предметами – можливий для типу джерел 3.
  15. Порушення правил охорони водних ресурсів: трелювання водотоками, необлаштовані переїзди через річки, незаконний видобуток корисних копалин (торфу, бурштину) тощо – можливий для типів джерел 1, 2.
  16. Деградація ґрунтів у гірських місцевостях внаслідок трелювання вздовж схилів, суцільних рубок на малопотужних ґрунтах, використання важкої гусеничної техніки при трелюванні, інтенсивну лісозаготівлю в окремих водозборах тощо – можливий для типу джерела 1.
  17. Транспортування деревини автомобільним транспортом без належних супровідних документів, а також ризик продажу деревини не через біржі – можливий для типів джерел 1, 2.
  18. Імовірність переведення природних лісів на землі сільськогосподарського призначення (знеліснення), що потребує ретельного моніторингу відповідно до застережного принципу та вимог EUDR – можливий для типу джерел 1, 2, 3.
  19. Імовірність переведення земель лісового фонду в інші види землекористування, крім сільського господарства, через слабке правозастосування – можливий для типів джерел 1, 2, 3.

З детальним описом виявлених ризиків можна ознайомитись у розділі “Оцінка ризику” у Проєкті за посиланням вище.

Раніше ЕкоПолітика повідомляла, що депутати знову взялися за законопроєкт №4197-д “Про ринок деревини”, який припадав пилом 3 роки.

Читайте також
Через 3 роки депутати знову взялися за законопроєкт № 4197-д “Про ринок деревини”
Через 3 роки депутати знову взялися за законопроєкт № 4197-д “Про ринок деревини”

З кінця 2021 року документ готують до другого читання, але у січні планують подати до парламенту

Європарламент і Рада погодилися відкласти імплементацію Регламенту ЄС про вирубки лісів
Європарламент і Рада погодилися відкласти імплементацію Регламенту ЄС про вирубки лісів

Європейські та світові виробники неодноразово зверталися до посадовців Євросоюзу щодо передчасності впровадження цього документу

Лісівники саботують фіксацію незаконних рубок у Карпатах, – нардепка
Лісівники саботують фіксацію незаконних рубок у Карпатах, – нардепка

Народна обраниця звернулася до міністерства з проханням навести порядок