Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування підтримав винесення на голосування у парламент у першому читанні законопроєкт №9136 “Про удосконалення управління об’єктами природно-заповідного фонду”, попри зауваження й правки низи депутатів комітету.
Про це повідомив член екокомітету Едуард Прощук у Facebook.
Прощук розповів, що законопроєкт №9136 забезпечить:
- виконання євроінтеграційних зобов’язань у сфері охорони природи;
- врегулює питання поводження з дикими тваринами в зоопарках тощо.
Екологічна спільнота розкритикувала документ через ризики для природоохоронних територій, на які також вказували нардепи та члени екокомітету Юлія Овчинникова та Олена Криворучкіна. Проте Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів документ не тільки підтримало, але й активно захищало його на засіданні комітету.
Екоактивісти з “Української природоохоронної групи” підкреслили, що законопроєкт містить три негативні норми, які, ймовірно, і стали причиною розробки документа:
- заповідний статус для штучних територій загальнодержавного значення буде скасовуватися не рішенням Президента, а рішенням Кабінету міністрів;
“Штучні заповідні території – це ласий шматок для забудовників та іншого бізнесу. Наприклад, у Києві це Аскольдова Могила, парк "Нивки", парк Шевченка, обидва великих київських ботсади, Володимирська гірка, Маріїнський парк, Сирецький гай, Феофанія і багато чого іншого. Забудувати заповідну територію – важко. А от скасувати або зменшити її площу для подальшої забудови – це вже простіше”, – сказав біолог Єгор Гриник.
Він пояснив, що зазвичай Президент не підписує подібні рішення через їхню непопулярність. А Кабмін часто ухвалює рішення кулуарно, без жодної прозорості.
- погодження Міндовкілля на скасування заповідного статусу стане формальним;
Екоактивісти пояснили, що відомство не зможе відмовити у погодженні, якщо документи оформлені правильно.
- в окремих випадках рішення про скасування заповідних територій будуть приймати органи, які створили цю заповідну територію.
Зазначається, що в Україні це часто органи, які приймали рішення ще за радянських часів і яких зараз не існує.
“Законопроєкт удосконалює "дерибан" заповідних територій! Депутати планують прибрати два провідні запобіжники, які перешкоджали скасуванню заповідних об’єктів – погодження Міндовкілля та рішення Президента”, – наголосили в УПГ.
Автори підкреслили, що законопроєкт може створити хаос, у якому не прозорі органи прийматимуть рішення про скасування заповідних територій, а окремі сумлінні працівники Міндовкілля навіть не матимуть змоги відмовити.
Вони додали, що запропонований “запобіжник” – зміни у Земельному кодексі – стосуватиметься лише штучно створених територій. Інші запобіжники внесуть в документ після першого читання, однак вони потребуватимуть змін в інші статті та закони, що є неможливими по регламенту.
Прощук додав, що екокомітет також рекомендували винести на друге читання законопроєкт №7438 “Про використання та обіг піротехнічних виробів”, а також схвалив низку рекомендацій по звіту голови Державного агентства лісових ресурсів України за 2022 рік.
За інформацією ЕкоПолітики, документ, ймовірно, винесуть на голосування у Верховній Раді на тижні з 10 по 15 квітня.
Нагадаємо, у середу, 5 квітня, Комітет з питань екологічної політики та природокористування має розглянути законопроєкт №9136 “Про удосконалення управління об’єктами природно-заповідного фонду”, який викликав обурення екологічної спільноти.