В Україні хочуть ввести нові правила ОВД: аналіз законопроєкту shutterstock

В Україні хочуть ввести нові правила ОВД: аналіз законопроєкту

Валентина Гембарська

Новим документо, зокрема, пропонується скасувати вимогу публікації повідомлення та оголошення у ЗМІ

В Україні на початку лютого у Верховній Раді зареєстрували урядовий законопроєкт №8410 "Про оцінку впливу на довкілля", який передбачає низку змін у чинну процедуру ОВД. Зокрема, у випадку ухвалення законопроєкту парламентом, планується скоротити терміни громадського обговорення повідомлення про плановану діяльність з 20 до 12 робочих днів.

ЕкоПолітика проаналізувала документ та поспілкувалася з експертами, щоб оцінити яких же змін чекати.

Мета: вдосконалення норм чинного Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", зумовлених необхідністю впровадження принципів цифровізації дозвільної процедури, а також з метою скорочення строків здійснення процедури оцінки впливу на довкілля, та зменшенням дискреційних повноважень органу при прийнятті рішень в рамках процедури оцінки впливу на довкілля.

"За майже 5 років практичної реалізації Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" виявлено ряд норм, вдосконалення яких може спростити здійснення процедури оцінки впливу на довкілля для суб’єктів господарювання, які є замовниками планованої діяльності, а також для громадськості в частині спрощення формату надання зауважень та пропозицій під час громадських обговорень в ході оцінки впливу на довкілля. Окрім того, запропонований законопроєкт спрямований на впровадження принципів цифровізації у сфері оцінки впливу на довкілля", — сказано в пояснювальній записці.

Законопроєкт №8410 передбачає такі зміни:

  • скорочення строку громадського обговорення повідомлення про плановану діяльність з 20 до 12 робочих днів;
  • повідомлення про плановану діяльність та оголошення про початок громадського обговорення Звіту з оцінки впливу на довкілля буде заповнюватись у цифровому форматі безпосередньо у Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля. Уповноважений орган вже не зможе відхиляти ці документи у зв’язку із невідповідністю їх затвердженій формі;
  • скасовується вимога публікації повідомлення та оголошення у ЗМІ. Натомість законопроєкт пропонує залучити територіальні громади, для забезпечення належного інформування громадськості;
  • громадськість зможе зареєструватися на вебсайті Реєстру для адресного інформування про оприлюднення в ньому інформації та документації;
  • законопроєктом визначається вичерпний перелік підстав для відмови у видачі висновку з оцінки впливу на довкілля та скорочена процедура здійснення оцінки впливу на довкілля у разі усунення недоліків, що стали причиною для відмови.
  • пропонується фіксація підстав, за яких планована діяльність може бути визнана недопустимою.

ЕкоПолітика звернулась за коментарем з приводу законопроєкту до президентки Асоціації професіоналів довкілля PAEU, засновниці Офісу сталих рішень Людмили ЦИГАНОК.

Серед позитивних новацій експертка відзначила перспективні зміни щодо:

- виготовлення копій звіту з оцінки впливу на довкілля та наданої суб’єктом господарювання іншої документації, необхідної для оцінки впливу на довкілля, для їх фізичного розміщення з метою ознайомлення громадськості суб’єктом господарювання за наявності запиту громадськості;

- встановлення кінцевого терміну проведення громадського обговорення до 25 робочих днів, як основного з принципів дозвільної системи у сфері господарської діяльності, передбаченого Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності";

- можливості суб’єкта господарювання подати повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, безпосередньо до уповноваженого центрального органу з метою отримання висновку з оцінки впливу на довкілля.

Також пані Людмила відзначила негативні сторони документу. За її словами, цю позицію розділяє також Державна регуляторна служба.

У даному проєкті не враховані зауваження щодо:

- правової визначеності "невідповідність поданих документів вимогам законодавства" щодо розкриття норм "законодавства" з чіткою конкретизацією їх змісту;

- фактичного ототожнення надання висновку з оцінки впливу на довкілля, у якому визначена недопустимість провадження планової діяльності, з процедурою відмови у видачі висновку ОВД, оскільки за наслідками вказаних рішень планована діяльність не реалізується.

- можливості інформування суб’єктів господарювання про наявність таких зауважень та пропозицій уповноважених органів, за результатами консультацій, а також порядок їх отримання і врахування при здійсненні оцінки впливу на довкілля щодо планованої діяльності.

- не в повній мірі не відповідності аналізу регуляторного впливу (АРВ) до проєкту Закону вимогам Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 № 308.

Зокрема, в АРВ у разі прийняття закону як вигода зазначається про скорочення тривалості процедури. Водночас не проаналізовано, які вигоди отримає держава, громадськість і бізнес при визнанні діяльності неприпустимою чи відмови у видачі висновку з оцінки впливу на довкілля.

Розрахунок витрат суб’єктів господарювання, у разі прийняття Закону,  містить дані щодо розміру плати за проведення громадського обговорення в процесі здійснення оцінки впливу на довкілля, але не включає витрати, пов’язані з необхідністю повторного проходження процедури внаслідок надання висновку з оцінки впливу на довкілля, у якому визначена недопустимість провадження планової діяльності, або відмови у видачі висновку з оцінки впливу на довкілля, у т.ч. витрати на проведення досліджень, підготовки звіту та адміністрування дозвільної процедури.

У якості прикладу адекватного реагування європейської спільноти на кризові виклики, ми в PAUU звертаємо увагу на рішення Міністрів енергетики ЄС, прийняте 19 грудня 2022 року, щодо змін до Директиви про ВДЕ (RED) в рамках плану REPowerEU, у т.ч. спрощення процедури ОВД, за якими обов’язок здійснювати оцінку впливу на довкілля та здійснення заходів з пом’якшення цього впливу частково покладається на державу, а не на бізнес.

Варто відзначити, що уряд вже почав процес спрощення проходження процедури ОВД.

Зокрема, 3 березня з'явилася інформація, що договір на проведення громадського обговорення в процедурі ОВД можна буде укласти онлайн.

Кабінет Міністрів України вніс зміни до Порядку передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та фінансування оцінки впливу на довкілля. Це дозволить скоротити тривалість процедури, а також спростити її за рахунок діджиталізації.

"Сьогоднішнє рішення Уряду саме про спрощення та переведення процедур у сучасний цивілізований формат. Фактично ми замінюємо паперові договори, які потрібно було пересилати поштою, на договір публічної оферти, який можна укласти онлайн. Й Міндовкілля вже розробило відповідний цифровий модуль на власному вебсайті. У майбутньому він буде доступний також на ЕкоСистемі. Бо наша мета - створити умови для післявоєнної відбудови та розвитку бізнесу відповідно до високих європейських екологічних стандартів", — прокоментував міністр захисту довкілля та природних ресурсів України Руслан Стрілець.

Нововведення дозволять:

  • на 60 календарних днів зменшити час проходження процедури;
  • здійснювати оплату відповідних послуг онлайн.
Міністр наголосив, що таке рішення Уряду дозволяє зберегти повноту і достовірність оцінки, та водночас осучаснити процедуру. Адже проведення оцінки впливу на довкілля є міжнародним зобов’язанням нашої країни, виконання якого вкрай важливе під час євроінтеграційного процесу.
Читайте також
Екокомітет підтримав оновлення Програми розвитку мінерально-сировинної бази України
Екокомітет підтримав оновлення Програми розвитку мінерально-сировинної бази України

Однією з її цілей є зменшення залежності України від імпорту мінеральних ресурсів та збільшення експортного потенціалу країни 

Законопроєкт №12180 про відходи видобувної галузі потребує доопрацювання, – ЄБА
Законопроєкт №12180 про відходи видобувної галузі потребує доопрацювання, – ЄБА

При підготовці документа до другого читання законотворці проігнорували правки депутатів, профільних асоціацій та фахівців 

Екокомітет підтримав законопроєкт №12180 про відходи видобувної промисловості
Екокомітет підтримав законопроєкт №12180 про відходи видобувної промисловості

Правки депутатів, профільних асоціацій та фахівців при підготовці документа до другого читання не були враховані