Уряди ЄС зривають дедлайн щодо фінансування доступного "зеленого переходу”

Уряди ЄС зривають дедлайн щодо фінансування доступного "зеленого переходу” Shutterstock
Ганна Велика

Це загрожує затримкою виплати коштів, призначених для захисту найбідніших європейців

Усі уряди ЄС, окрім шведського, пропустили крайній термін, встановлений на 30 червня, і не подали свої соціальні кліматичні плани щодо доступного "зеленого переходу".

Про це повідомляє POLITICO.

У вівторок Європейська комісія підтвердила, що лише Швеція надіслала цей план вчасно. Решта 26 країн все ще працюють над своїми документами – попри те, що більшість із них стурбовані впливом "зеленої" політики на вразливі домогосподарства.

Чому виникла потреба у таких планах

Плани необхідні, оскільки з 2027 року ЄС готується встановити ціну на викиди від опалення та автомобільного транспорту. Очікується, що такий крок збільшить рахунки домогосподарств за паливо. Ідея полягає в тому, що ціна стимулюватиме європейців переходити на невикопні альтернативи, такі як електромобілі та теплові насоси.

Щоб уникнути штрафних санкцій для європейців з низьким рівнем доходу, які й так мають проблеми з оплатою рахунків за електроенергію і не можуть дозволити собі дорогі електромобілі, а також для малого бізнесу, ЄС створив Соціальний кліматичний фонд у розмірі €86,7 млрд, який з наступного року фінансуватиме заходи, спрямовані на допомогу бідним домогосподарствам. Щоб отримати доступ до цих коштів, кожна країна ЄС повинна подати план, який детально описує механізм розподілу своєї частки грошей.

Громадяни можуть не отримати кошти вчасно

Більшість країн ЄС нещодавно виступили з вимогою переглянути майбутню ціну на квоти на викиди вуглецю через побоювання щодо витрат. Але оскільки майже всі країни не встигли до 30 червня, виплата коштів на надання допомоги наразі стикається із затримками.

"Немає жодних юридичних наслідків за неподання планів", – заявила речниця Єврокомісії Єва Грнчіржова, але попередила, що це може затримати доступ до грошей.

Виконавча влада ЄС чекатиме всі 27 соціальних кліматичних планів, перш ніж зможе створити фонд, пояснила речниця. Лише після цього уряди країн ЄС зможуть отримати доступ до державних коштів фонду. Вона додала, що Єврокомісія матиме 5 місяців на оцінку планів країн, але не уточнила, коли саме почнеться відлік цього терміну.

Згаданий фонд призначений для фінансування таких ініціатив, як відновлювана енергетика, ремонт будинків, екологічно чисте опалення та охолодження, а також автомобілі з низьким рівнем викидів.

"Ми хотіли, щоб фонд запрацював з початку наступного року. Але якщо ми не матимемо [планів] найближчим часом, то, очевидно, роботу над цим проєктом потрібно буде відкласти", – сказала Грнчіржова.

Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, у середині червня політики, представники промисловості та груп громадянського суспільства ЄС на імплементаційному діалозі щодо декарбонізації будівель та автомобільного транспорту обговорювали запровадження ETS2 – Системи торгівлі викидами ЄС для будівель і автомобільного транспорту – та вказали на виклики при її запуску.

Читайте також
ЄС послаблює екозаконодавство, щоб догодити бізнесу. Екологи протестують
ЄС послаблює екозаконодавство, щоб догодити бізнесу. Екологи протестують

Екоспільнота вбачає у поступках влади відмову від прогресу та ризики для довкілля

Мінус 90% викидів до 2040 року: в ЄС досягнули попередньої кліматичної угоди
Мінус 90% викидів до 2040 року: в ЄС досягнули попередньої кліматичної угоди

Для Європи це проміжний крок до нульового рівня викидів у 2050 році

ЄС ухвалив регламент для розвитку власного ринку вуглецевих кредитів
ЄС ухвалив регламент для розвитку власного ринку вуглецевих кредитів

Стратегічна рамка разом із практичними механізмами має стимулювати інвестиції та пропозицію на ринку поглинання вуглецю

Якість повітря в ЄС невпинно покращується, але люди досі помирають через пил
Якість повітря в ЄС невпинно покращується, але люди досі помирають через пил

Витрати держав на скорочення викидів учетверо менші за вигоди від впровадження екологічних політик