Українцям розповіли, як працюють екологічні інспектори в Чехії

Українцям розповіли, як працюють екологічні інспектори в Чехії

Катерина Бєлоусова

Екоінспектори можуть перевіряти фізичних та юридичних осіб, а також органи місцевого самоврядування

Чеська екологічна інспекція (ЧЕІ) має широкі повноваження, що робить її діяльність ефективною та збалансовує інтереси громадськості та бізнесу. Основним завданням відомства є запобігання екологічній шкоді.

Про досвід Чехії розповіли активісти з громадської організації “Екологія-Право-Людина” після детального ознайомлення з роботою відомства.

Активісти розповіли, що ЧЕІ була заснована у 1991 році та має 13 офісів. Відомство здійснює контроль за дотриманням екологічного законодавства та обов’язкових рішень. Центральний офіс охоплює такі напрямки:

  • захист атмосферного повітря;
  • управління відходами;
  • захист води;
  • захист природи;
  • управління лісовими ресурсами;
  • інтегрований довкіллєвий дозвіл та його дотримання;
  • ГМО;
  • CITES;
  • хімічна безпека.

Зазначається, що екоінспектори мають освіту в сфері природничих наук, технічну, сільськогосподарську чи лісову спеціалізацію. Працівники відділу інтегрованого довкіллєвого дозволу проходять додатковий іспит, який здають в Міністерстві захисту довкілля. Щороку кожен працівник проводить понад 80-90 перевірок.

Автори розповіли, що ЧЕІ контролює дотримання екозаконодавства завдяки:

  • інспекційним перевіркам;
  • розробці заходів щодо усунення виявлених недоліків;
  • накладенню адміністративно-господарських санкцій.

Зазначається, що діяльність відомства охоплює:

  • контроль за торгівлею та поводженням з видами тварин, рослин, що перебувають під загрозою зникнення, та продуктами з них;
  • конфіскацію незаконно придбаних видів та предметів;
  • контроль за небезпечними хімічними речовинами та сумішами;
  • контроль за безпекою продукції;
  • обмеження або припинення діяльності, якщо вона становить значну загрозу довкіллю;
  • аналітику з вирішення історичних екологічних навантажень господарської діяльності на природу;
  • участь у ліквідації наслідків аварій;
  • надання інформації на запити;
  • інформування громадськості, медіа та органи державного управління про екологічні дані;
  • підготовку позиційних документів (заяв) для інших державних органів управління;
  • співпрацю з інспекційними органами країн ЄС та мережею інспекційних органів ЄС (IMPEL)

“Чеська екоінспекція є доволі відкритим державним органом, який тісно співпрацює з широкою громадськістю, бізнесом, колегами з країн ЄС”, – підкреслили автори.

Вони додали, що щороку інспекція проводить близько 700 планових перевірок власників інтегрованого довкіллєвого дозволу. Також проводяться і непланові перевірки за повідомленнями, зокрема анонімними, звичайних громадян чи НУО. Кількість таких перевірок сягає 3000 на рік. Окрім того, перевірки проводяться як у робочі, так і у вихідні дні.

В матеріалі пояснили, що планові перевірки проводяться раз на 1, 2, 3 роки в залежності від класу небезпеки підприємства. Під час перевірки проводиться оцінка дотримання вимог інтегрованого довкіллєвого дозволу. А позапланові перевірки проводяться на підставі звернень громадськості чи юридичних осіб або аварійних ситуацій. Вони обов’язково проводяться з виїздом на місце без повідомлення суб’єкта господарювання, а також інших органів. За недопуск екоінспекторів на підприємства передбачені жорсткі санкції.

Зазначається, що якщо в попередній перевірці було виявлено серйозні порушення, наприклад, умов інтегрованого довкіллєвого дозволу, то інспектори знову приходять через 6 місяців перевірити, чи покращилася ситуація і чи виконані зауваження, зазначені в протоколі і звіті попередньої перевірки.

Активісти підкреслили, що екоінспектори можуть перевіряти фізичних та юридичних осіб, а також органи місцевого самоврядування. Окрім того, громадськість може отримати повний звіт з перевірки.

В матеріалі розповіли, що у випадку порушення інтегрованого довкіллєвого дозволу накладається штраф, визначаються заходи для відновлення довкілля, а керівник інспекції може сформувати лист-попередження. У випадку серйозного порушення, можуть накладатися обмеження на певні операції чи зупинка частини або всього підприємства, що трапляється дуже рідко. Штрафні санкції коливаються від 4 150-8 300 до 200 000– 500 000 євро. Також може нараховуватися компенсація за екологічну шкоду. Однак якщо суб’єкт перевірки не погоджується з рішенням ЧЕІ, він може його оскаржити.

Зазначається, що у 2021 році ЧЕІ:

  • провела 11 231 планових та позапланових перевірок;
  • наклала 1 673 штрафів на загальну суму 2 859102.1 євро;
  • наклала 55 припинень або обмежень діяльності;
  • винесла вимоги на проведення 88 заходів для виправлення ситуації;
  • підготовила 742 висновки з ОВД (Закон № 100/2001 Зб.)

“Сподіваємося, що реформа державного екологічного контролю в Україні буде не менш амбітною, ніж свого часу реформа екологічного контролю в Чехії, і ми з вами побачимо нову проєвропейську систему державного екологічного контролю, направленого на запобігання порушення природоохоронного законодавства та нанесення шкоди довкіллю”, – підкреслили активісти.

Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, в Україні реформа системи державного екологічного контролю, яка була розпочата у 2017 році, досі залишається не завершеною.

Читайте також
Законопроєкт про реформу ДЕІ, яка триває вже 7 років, презентували представникам ЄС
Законопроєкт про реформу ДЕІ, яка триває вже 7 років, презентували представникам ЄС

Його доопрацювання після першого читання триває з 2021 року

За тиждень Держекоінспекція нарахувала більше ніж 54 млн грн збитків довкіллю
За тиждень Держекоінспекція нарахувала більше ніж 54 млн грн збитків довкіллю

Понад 35,1 млн грн із цієї суми – збитки від порушень на території м. Кривий Ріг

Стратегія реформування екологічного контролю: чи запрацює в Україні європейська модель державного нагляду
Стратегія реформування екологічного контролю: чи запрацює в Україні європейська модель державного нагляду

Міндовкілля оголосило пріоритетом на 2024 рік реформу державного екологічного контролю