Запровадження в Україні жорсткіших екологічних вимог Євро-6 з 1 січня 2025 року вплине на вік вживаних транспортних засобів (ТЗ), які буде дозволено імпортувати до нашої країни. Найбільше здорожчання зачепить сегмент вживаних автобусів.
Такі дані наводить Інститут дослідження авторинку.
У Євросоюзі норми Євро-6 запровадили з 2015 року. Вони прийшли на зміну стандартам Євро-5, які діяли з 2009 року. Стандарт Євро-6 передбачає жорсткіші норми щодо обмеження оксиду азоту (NOx), твердих часток та інших шкідливих речовин у вихлопних газах порівняно зі своїм попередником.
Україна зобов'язалася запровадити еконорми Євро-6 у рамках Угоди про асоціацію з ЄС. Але у 2019 році це нововведення відтермінували до 1 січня 2025 року. Не виключено, що може бути ще одне відтермінування, але поки що жодних заяв щодо цього від представників уряду або профільного міністерства не надходило.
На сьогодні закон дозволяє ввезення та першу реєстрацію більшості транспортних засобів в Україні, якщо вони відповідають екологічному стандарту не нижче Євро-5, а для вживаних легковиків — Євро-2.
На практиці це встановлює обмеження на рік випуску для таких ТЗ, оскільки автомобілі з Євро-2 з’явилися на ринку ЄС у 1996 році, з Євро-5 — у 2009. Відповідно, це впливає на мінімальні ціни, за якими за кордоном можна купити такий транспорт.
Які транспортні засоби мають відповідати вимогам Євро-6 вже з нового року
До них належать:
- нові та вживані сідлові тягачі для напівпричепів;
- автобуси;
- всі вантажні автомобілі;
- спецтехніка (евакуатори, автокрани, автобетономішалки тощо);
- нові легкові автомобілі, які подаються на першу реєстрацію.
На ринку Євросоюзу авто, які виконують вимоги Євро-6, з’явилися у 2015 році. Тобто їхній граничний вік на 6 років менший, аніж тих, які можна імпортувати зараз. А оскільки такі ТЗ новіші та мають зазвичай менший пробіг, і мінімальна ціна на них буде вищою.
У яких сегментах ринку очікується подорожчання
Експерти Інституту дослідження авторинку говорять, що найбільший вплив введення Євро-6 матиме на вживані автобуси. З 1 січня для них буде встановлена вікова межа на рівні 10 років (або й 9, це залежатиме від місяця випуску та рішення експерта сертифікаційної лабораторії).
За даними фахівців, автобуси, які імпортуються зараз, мають середній вік 12,6-13 років. Тому цей сегмент очікує загальне подорожчання – підвищення порогу мінімальних цін на найдоступніші варіанти.
Меншою мірою Євро-6 вплине на вантажівки та сідлові тягачі, говорять спеціалісти. ТЗ цієї категорії, які ввозяться зараз, мають середній вік 6 років, тому сегмент LCV взагалі не відчує змін. Експерти прогнозують підвищення мінімальної та середньої ціни в масивах сідлових тягачів та вантажівок з масою понад 3,5 т.
Які ТЗ не зачепить впровадження Євро-6
Нові норми не будуть поширюватись на:
- електромобілі, оскільки у них немає двигуна внутрішнього згорання;
- легкові авто з пробігом (для них залишається Євро-2);
- окремі ТЗ, які прибувають як гуманітарна допомога чи для оборонних потреб.
Сегмент нових легкових автомобілів теж підпадає під вимогу відповідності Євро-6. Але насправді це не вплине на вартість більшості продукції відомих виробників, оскільки вони вже мають сертифікацію Євро-6.
Рік тому ЕкоПолітика писала про те, що в Україні заборонили перевізникам виїжджати за кордон на пасажирських транспортних засобах, у відомостях яких не вказано клас екологічності, або вказано клас Євро-1.