Програма Ukraine Facility: які реформи має впровадити Міндовкілля shutterstock

Програма Ukraine Facility: які реформи має впровадити Міндовкілля

Ганна Велика

Їхнє виконання передбачене протягом 2024-2026 років

ЕкоПолітика проаналізувала зобов’язання, які взяла на себе Україна в рамках виконання Ukraine Facility Plan та рекомендацій Єврокомісії. Для цього ми скористалися спеціальним вебпорталом, який на початку червня презентував уряд. На ньому зібрані індикатори, зміст реформ та графік їх впровадження.

План для Ukraine Facility є одним із 4 документів Матриці реформ, затвердженої урядом 4 червня цього року.

reformmatrix.mof.gov.ua

Скріншот з сайту reformmatrix.mof.gov.ua.

Що таке Ukraine Facility

Ukraine Facility – це програма фінансової підтримки України від Європейського Союзу. Вона розрахована на період з 2024 по 2027 рік та передбачає спрямування €50 млрд на фінансування державного бюджету, стимулювання інвестицій, а також технічну підтримку в реалізації програми.

Щоб отримати ці кошти у вигляді грантів та кредитів від партнерів, Україна має виконувати розроблений Кабміном у тісній співпраці з ЄС План для Ukraine Facility. Він передбачає:

  1. Проведення структурних реформ в державному секторі.
  2. Реалізацію низки економічних реформ, які покращать бізнес-клімат та сприятимуть розвитку підприємництва.
  3. Заходи для росту тих секторів, які зможуть забезпечити швидке економічне зростання.

Фінансова підтримка надаватиметься щоквартально за умови виконання індикаторів Плану для Ukraine Facility. 13 серпня Україна отримала €4,2 млрд за виконання індикаторів другого кварталу 2024 року, зокрема й завдяки затвердженню інтегрованого Національного плану з енергетики та клімату. Серед 9 індикаторів, виконання яких передбачено на ІІІ квартал цього року, є й ті, які належать до компетенції Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України:

  • ухвалення закону про запобігання, зменшення та контроль промислового забруднення;
  • розроблення концептуальної записки, що визначає сферу відступів від правил ОВД та СЕО.

Перший із цих пунктів уже виконано. Закон №11355 “Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення” прийнятий Верховною Радою України 16 липня та підписаний президентом 6 серпня.

Які реформи є у Плані для Ukraine Facility

План для Ukraine Facility передбачає 69 реформ. Для них зазначений 151 квартальний індикатор виконання. Крім квартальних, є також 16 інвестиційних індикаторів. Щоб їх виконати, необхідно продовжити та посилити програми щодо розвитку інфраструктури, розмінування, відновлюваної енергетики, підтримку малого та середнього підприємництва тощо.

Матриця реформ складається з 6 кластерів. Для кожного з них зазначені обов’язкові рекомендації та умови, за виконання яких наша держава зможе отримати макрофінансову допомогу.

Вимоги, які має виконати Україна щодо здійснення “зеленого переходу”, містяться у кластері 4 “Зелений” порядок денний та стале сполучення”.

Серед його завдань:

  • покращити транспортну та енергетичну інфраструктуру України;
  • сприяти розвитку зеленої енергетики та забезпечити екологічну стійкість.

Головними акцентами у цьому кластері є:

  • впровадження національного енергетичного та кліматичного плану;
  • заохочення інвестицій у відновлювану енергетику;
  • впровадження ринкових стимулів.

Всередині кожного кластеру є напрями. У кластері 4 їх чотири:

  • розділ 14 “Транспорт”;
  • розділ 15 “Енергетика”;
  • розділ 21 “Транс’європейські мережі”;
  • розділ 27 “Навколишнє середовище та зміна клімату”.

На сайті Матриці реформ бачимо наступний графік із кількістю реалізованих Міндовкіллям реформаційних заходів та індикаторів. Це дані станом на 30.06.2024 року, тобто портал не дозволяє відстежувати проведення реформ у країні в "режим реального часу", як це обіцяв прем’єр-міністр Денис Шмигаль.

reformmatrix.mof.gov.ua

Джерело: reformmatrix.mof.gov.ua.

Він відповідає 18 реформаційним заходам та 30 індикаторам.

Довкіллєві реформи, передбачені Планом для Ukraine Facility

Для першого ознайомлення із переліком довкіллєвих реформ, проведення яких вимагає від України ЄС, рекомендуємо читачам стислий документ “Індикатори Плану для Ukraine Facility 2024-2027”. У ньому зазначені наступні євроінтеграційні реформи з розділу “Зелений перехід та охорона довкілля”:

Реформа 1. Запобігання промисловому забрудненню, його зменшення та контроль.

Реформа 2. Кліматична політика.

Реформа 3. Ринкові механізми ціноутворення на вуглець.

Реформа 4. Відновлення та збереження природних ресурсів.

Реформа 5. Розбудова циркулярної економіки.

Реформа 6. Оцінка впливу на довкілля (ОВД) та стратегічна екологічна оцінка (СЕО).

Зверніть увагу, що за реформу №4 відповідальним є не тільки Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів, а й Міністерство економіки України, що логічно.

Марія Бєлкіна, заступниця директора ГО “Екодія”, зазначає, що не усі довкіллєві реформи вписані до індикаторів. Тому реформи, які стосуються екоконтролю, територій Смарагдової мережі, законотворці не поспішають втілювати. Водночас зараз на часі та фінальних обговореннях – законопроєкт про основні засади державної кліматичної політики, нагадала експертка.

“Загалом, у природоохоронному напряму багато питань стосується клімату, тому очікуємо, що вони будуть продовжуватися розроблятися й ефективно реалізуватися. Але водночас не потрібно забувати про інші важливі реформи, які, на жаль, зараз не виглядають пріоритетами – це охорона цінних природоохоронних територій, водного управління (зокрема затвердження Планів управління річковими басейнами), реформа екологічного контролю”, – сказала членкиня ГО “Екодія”.

Перелік реформаційних заходів щодо захисту довкілля у межах Програми ЄС

Більш детальну інформацію щодо впровадження довкіллєвих реформ знаходимо у розділі 27 Плану у межах Програми ЄС Ukraine Facility. Він передбачає 20 реформаційних заходів, виконання яких оцінюється за 38 індикаторами. До компетенції Міндовкілля належить 17 із цих 20 заходів.

Напрям “Навколишнє середовище та зміна клімату”

У розділі “Індикатори” знаходимо таблицю з термінами виконання реформаційних заходів.

Індикатори, які фіксують виконання реформаційних заходів

Побачити конкретні індикатори, а також їхній статус можна у таблиці нижче.

За словами Марії Бєлкіної, загалом, зобов’язання, які прописані в Ukraine Facility Plan, виконуються доволі послідовно і завчасно.

“Ми можемо це частково відслідковувати відповідно до індикаторів, які були зафіксовані безпосередньо у Плані, а також перелік реформ, до яких підв’язано отримання траншів”, – говорить вона.

Як приклади виконання зобов’язань України у сфері довкіллєвих реформ, експертка назвала прийняття Національного плану з енергетики та клімату та закону України №11355 “Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення”. Вона зауважила, що законопроєкт про запобігання, зменшення і контроль промислового забруднення депутати дуже довго не могли прийняти й провалювали через відсутність політичної волі. І те, що законопроєкт з’явився в Ukraine Facility Plan як індикатор, посприяло нарешті його прийняттю.

Окремо Марія Бєлкіна звернула увагу на питання процедури ОВД та СЕО, які є у переліку індикаторів для виконання у 2024 році. Експертка нагадала, що на ІІІ квартал цього року заплановане розроблення концептуальної записки, що визначає сферу відступів від правил ОВД та СЕО. Вона розповіла, що відповідна записка була розроблена Міндовкіллям та пройшла громадські обговорення. Але при цьому у громадських організацій є критичні зауваження щодо цього документу. Зокрема, немає чітко визначених проєктів, а також пояснень або критеріїв, чому ОВД може не проводитися,  не зрозуміла тривалість відступів від правил ОВД.

“Тому ГО “Екоклуб” разом з іншими громадськими організаціями, які підтримали, підготували позицію про те, що Концептуальна записка у представленій редакції не відповідає повною мірою встановленим вимогам, які прописані в Ukraine Facility Plan”.

Активісти вважають, що ухвалення записки в такій редакції може необґрунтовано скасувати ОВД і СЕО для багатьох відбудовних проєктів, планів і програм. Вони висловили сподівання, що Концептуальна записка у поточній редакції не буде прийнята, бо несе великі загрози, а її зміст буде доопрацьований згідно з вимогами Реформи 6 “Оцінка впливу на довкілля (ОВД) та стратегічна екологічна оцінка (СЕО)”.

На думку Марії Бєлкіної, наразі виглядає, що здебільшого заплановані реформи, що стосуються охорони довкілля, встигнуть реалізувати.

“Зокрема, за останні квартали видно, що пришвидшилося прийняття законопроєктів: наприклад, законопроєкт щодо запобігання промисловому забрудненню або про основні засади кліматичної політики (що зазвичай може займати довше часу, особливо, що стосується довкілля). Водночас багато завдань також покладенні безпосередньо на міністерства та уряд. І тут є питання, які будуть фінальні варіанти до прийняття”, – говорить вона.

Попри те, що громадські обговорення відбуваються, це не є гарантією врахування коментарів та зауважень громадськості при підготовці фінального документа, зауважила членкиня ГО “Екодія”.

Читайте також
Аудитори ЄС заявляють про нераціональне використання коштів на "зелене" відновлення
Аудитори ЄС заявляють про нераціональне використання коштів на "зелене" відновлення

Спеціалісти впевнені у необхідності змін у методології обчислення витрат на здійснення “зеленого переходу”

Екокомітет схвалив законопроєкт щодо державної кліматичної політики
Екокомітет схвалив законопроєкт щодо державної кліматичної політики

Його прийняття передбачене в Ukraine Facility Plan