26 грудня Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування розглянув поправки до підготовленого до другого читання законопроєкту №12131 з уточненою назвою "Про внесення змін до деяких законів України щодо відновлення моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів" та рекомендував парламенту прийняти його в другому читанні та в цілому як Закон. Він передбачає подання звітів за поточний рік до 31 грудня 2025 року.
Повідомлення про результати засідання з’явилося на сайті комітету.
Його члени вирішили врахувати поправки й пропозиції, подані головою Комітету, народним депутатом Олегом Бондаренком щодо внесення до порівняльної таблиці доповнень, які стосуються остаточної редакції тексту статей документа.
Також про деталі законопроєкту розповіли у Міністерстві захисту довкілля та природних ресурсів України:
- проєкт закону дозволяє операторам не подавати звіти за 2021, 2022 та 2023 звітні роки;
- обов’язковою буде подача звіту за 2024 рік. При цьому термін подання продовжується: дедлайном буде не 31 березня 2025 року, як раніше, а 31 грудня;
- документ деталізує вимоги щодо подання документів для частково зруйнованих установок та установок, які розташовані на території, де ведуться активні бойові дії або знаходяться на тимчасово окупованих територіях.
У відомстві впевнені, що прийняття цього законопроєкту дозволить:
- відновити обов’язкову систему моніторингу, звітності та верифікації (МЗВ) парникових газів, що відповідатиме європейським та міжнародним стандартам;
- забезпечити прозорість і точність розрахунків викидів парникових газів;
- створити умови для впровадження системи торгівлі квотами на викиди парникових газів, як ефективного механізму скорочення викидів.
Очільниця Міндовкілля Світлана Гринчук також нагадала, що цей законопроєкт є індикатором отримання фінансування у межах програми Ukraine Facility.
Під час засідання екокомітету свої зауваження та пропозиції щодо законопроєкту №12131 озвучили представники бізнесу з Європейської бізнес асоціації (ЄБА) та Національної асоціації добувної промисловості України (НАДПУ).
По-перше, вони зауважили, що є відмінності в розрахунках викидів СО2 за методологією МЗВ та даними, які використовуються для отримання дозволів на викиди. Компанії говорять, що це породжує запитання про врахування таких розбіжностей у звітності та під час розрахунку екологічного податку. Тому вони пропонують уніфікувати методики для спрощення процесу.
По-друге, у представників промисловості виникли практичні питання щодо звітності за МЗВ для великих установок категорії В. Зокрема, чи потрібно їм подавати звіти вже за 2024 рік. Вони попросили офіційне уточнення, щоб чітко розуміти вимоги до них.
По-третє, компанії висловили бажання використовувати методологію МЗВ у процесі отримання дозволів на викиди. На їхню думку, такий підхід міг би сприяти гармонізації розрахунків та зменшенню адміністративного навантаження.
Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, 7 листопада екокомітет підтримав законопроєкт №12131 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення МЗВ до першого читання. А 21 листопада Верховна Рада ухвалила цей законопроєкт за основу.