Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України підготувало та опублікувало проєкт постанови Кабінету міністрів України "Про схвалення Концепції Державної цільової програми підтримки підприємств, що впроваджують найкращі доступні технології та методи управління на період до 2030 року".
Ознайомитися з документом можна на офіційному сайті відомства.
Він обґрунтовує необхідність розроблення відповідної державної цільової програми та визначення оптимального варіанта підтримки підприємств, який сприятиме зменшенню негативного впливу на довкілля, підвищенню їх конкурентоспроможності, забезпеченню енергоефективності та сталого розвитку через впровадження найкращих доступних технологій та методів управління (НДТМ).
Варто розуміти, що оприлюднена Концепція не містить конкретних заходів з підтримки промислових підприємств. Вона є лише документом, на основі якого буде розроблена Державна цільова програма підтримки. Ось уже в ній будуть прописані кроки, які робитиме держава для підтримки екомодернізації вітчизняних підприємств.
Ключовим елементом програми у Міндовкілля бачать надання фінансової підтримки для підприємств. Як важливий напрям державної підтримки, у відомстві зазначили законодавчі ініціативи, які стимулюватимуть підприємства до впровадження НДТМ.
“Необхідно розробити та переглянути чинні екологічні нормативи, які сприятимуть впровадженню НДТМ у виробництво”, – говориться у проєкті акту.
При цьому розробники Концепції зазначають, що законодавчі зміни мають включати не лише жорсткі вимоги до підприємств, а й стимули для тих, хто активно впроваджує НДТМ. Як приклад, вони навели можливість отримання податкових пільг для підприємств, які досягають певних екологічних нормативів або знижують викиди небезпечних речовин.
Варіанти розв'язання проблеми впровадження НДТМ в Україні
У проєкті Концепції розглянуто 2 можливих варіанти розв'язання проблеми впровадження найкращих доступних методів та технологій:
1. Надання фінансової підтримки підприємствам для впровадження НДТМ. Вона може здійснюватися у формі грантів, пільгових кредитів або податкових пільг для підприємств, які інвестують в НДТМ.
Серед недоліків такого варіанту у Міндовкіллі зазначили:
- витрати з державного бюджету, які можуть бути важкими для виконання в умовах економічних обмежень;
- можливі труднощі з розподілом ресурсів та контролем за їх ефективним використанням;
- відсутність гарантій, що всі підприємства, які отримають фінансову підтримку, будуть використовувати її за призначенням.
2. Зміна законодавства з метою стимулювання підприємств до впровадження НДТМ. Це може бути введення нових та перегляд чинних екологічних нормативів, а також надання податкових та митних пільг для впровадження операторами установок НДТМ.
Міністерство бачить такі недоліки цього варіанту:
- законодавчі зміни вимагають тривалого часу для їх розробки та впровадження, що може відтермінувати отримання результатів;
- підприємства можуть постати перед труднощами у виконанні нових вимог через високі витрати на модернізацію.
Оскільки кожен із варіантів має свої переваги та недоліки, тому оптимальним у Міндовкілля вважають комплексний підхід, який об'єднує елементи обох варіантів (фінансової підтримки та законодавчих змін).
Джерела фінансування впровадження найкращих доступних методів і технологій
Проєкт Концепції передбачає, що фінансування програми надходитиме з таких джерел:
1. Державний бюджет України на відповідний рік.
Розробники Концепції зазначили його як основне джерело ресурсів для реалізації програми. Це можуть бути гранти та субсидії для підприємств, що переходять на НДТМ, а також пільгові кредити для фінансування закупівлі нового обладнання.
2. Міжнародні гранти та фінансові програми.
Зазначається, що Україна вже має доступ до багатьох міжнародних екологічних ініціатив та програм фінансової допомоги, таких як програми Європейського Союзу, ООН та Світового банку. Ці організації можуть надати фінансування для наступних напрямків:
- підтримка інноваційних екологічних проєктів;
- фінансування досліджень та розробок у галузі енергозбереження та екологічної безпеки;
- інвестування у розвиток "зелених" технологій.
3. Приватні інвестиції та інші джерела, не заборонені законодавством.
У міністерстві зазначили, що програма має включати механізми захисту інвестицій та забезпечення прибутковості проєктів, створювати сприятливі умови для залучення приватних інвесторів: надання податкових пільг, спрощення процедур ліцензування та реєстрації.
Коли запрацює Державна цільова програма підтримки підприємств, що впроваджують НДТМ
До того моменту, як перші компанії почнуть отримувати фінансову допомогу від держави у впровадженні НДТМ, має бути зроблене наступне:
- Схвалення концепції програми та прийняття рішення щодо розроблення проєкту програми.
- Визначення державного замовника та строків її розроблення.
- Визначення заходів і завдань, що пропонуються для включення до програми.
- Конкретизація обсягів і джерел фінансування.
- Виділення коштів на забезпечення реалізації програми з державного бюджету.
Нагадаємо, що з моменту підписання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС наша країна взяла на себе зобов’язання імплементувати в українське законодавство положення Директиви Європейського Парламенту та Ради 2010/75/ЄС про промислові викиди (інтегрований підхід до запобігання забрудненню та його контролю). Її ключовим компонентом є використання НДТМ для скорочення викидів від великих промислових установок.
Нагадаємо, 6 серпня президент Володимир Зеленський підписав закон №11355 про промислове забруднення. На початку жовтня у ЄС оновили положення Директиви 2010/75/ЄС про промислові викиди. 1 листопада Міндовкілля опублікувало нові НДТМ для підприємств чорної металургії.