Польща нездатна підтримувати нормативні рівні NO2 та не вживає заходів, щоб скоротити період перевищення. До такого висновку дійшли у Єврокомісії та вирішили подати на країну до Суду Європейського Союзу.
Як повідомляє Єврокомісія, Польща продемонструвала нездатність у дотриманні норм Директиви про якість атмосферного повітря.
Десятиліття бездіяльності
Рівень оксиду азоту перевищує гранично допустимі концентрації у Краківській та Верхньосілезькій агломераціях. Це не разове порушення – відповідно до актуальних даних за 2024 рік, повітря тут має низьку якість вже протягом 15 та 14 років відповідно. Проте навіть цього часу Польщі було недостатньо, щоб покращити ситуацію та вжити відповідних заходів.
Якість повітря в цих регіонах має відповідати вимогам ЄС вже у 2026 році. Проте для Єврокомісії очевидно, що цього не станеться. Перевищення концентрації на 6-8 мкг/м3 є значним, і його усунення потребує тривалих заходів.
Раніше плани Польщі щодо якості повітря включали необхідність створення зон з низьким рівнем викидів (LEZ). Країна законодавчо закріпила цей захід лише наприкінці 2024 року і лише для міст, де кількість оксиду азоту в повітрі вище норми.
В агломераціях, яких стосується позов, впровадження LEZ і досі не відбулось. У Краківській це рішення набуде чинності 1 січня 2026 року, у Верхньосілезькій – взагалі не планується.
Спроби достукатись до влади
Єврокомісія наголошує, що це не єдині недоліки в польській стартегії дотримання якості повітря. Її заходи занадто загальні, а чітке фінансування і досі не визначене.
Тривалий час комісія закликала Польщу врегулювати питання забруднення NO2. В 2016 році країна отримала офіційний лист-повідомлення, в 2021 – обґрунтовану думку. Проте зусилля польської влади були недостатніми, що й змусило Єврокомісію звернутись до суду.
ЕкоПолітика раніше розповідала, якими напруженими були переговори щодо ухвалення спільного НВВ Євросоюзу. Низка країн, серед яких і Польща, чинили спротив зниженню викидів, апелюючи до необхідності підтримки національної економіки.