ЄС далекий від досягнення своєї мети – подвоїти рівень циркулярності до 2030 року, – Шейх shutterstock

ЄС далекий від досягнення своєї мети – подвоїти рівень циркулярності до 2030 року, – Шейх

Ганна Велика

Серед причин – лінійне мислення споживачів і бізнес-лідерів

Європа пишається тим, що є лідером у сфері сталого розвитку, але коли справа доходить до переходу до циркулярної економіки, вона перебуває в стані стагнації.

Таку думку висловив Анум Шейх, політичний аналітик Кембриджського інституту сталого лідерства, у матеріалі для Euroactiv.

Він вважає, що Європі для досягнення її амбітної цілі, потрібно перейти від лінійного до циркулярного мислення і швидко розвивати свою нинішню перевагу, зберігаючи лідерство в технологіях, послугах і галузях, які стануть рушійною силою переходу до циркулярної економіки.

Аналітик нагадав, що президентка Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн підкреслила Закон про циркулярну економіку у своїх нещодавніх політичних керівних принципах.

Проблеми ЄС у впровадженні циркулярної економіки

За словами Анума Шейха, європейське споживання матеріалів значно перевищує сталі рівні. Це сприяє потрійній глобальній кризі: зміні клімату, втраті біорізноманіття та забрудненню довкілля.

Він наводить такі цифри: у 2022 році середній матеріальний слід CO2 на душу населення в 27 країнах ЄС становив 14,9 тонни – на 900 кг більше, ніж у 2013 році, що більш ніж удвічі перевищує сталий рівень споживання, який становить близько 6-8 тонн на душу населення. ЄС також виробляє близько 2,2 млрд тонн відходів щорічно, що становить 4815 кг на душу населення.

shutterstock

Аналітик також звернув увагу на зростаючу залежність Європи від світового імпорту критично важливої сировини та викопного палива. Особливо це стосується тих матеріалів, які необхідні для "зеленого" переходу. Як приклад він навів рідкоземельні елементи для вітрових турбін, кремній для сонячних панелей і літій для акумуляторів.

Окремо Шейх наголосив на тому, що Європейський зелений курс є вразливим до геополітичних коливань і зовнішніх потрясінь, оскільки видобуток і переробка критично важливої сировини географічно сконцентровані. Він розповів, що наразі ЄС отримує практично всі рідкоземельні елементи з Китаю, а понад 90% магнію та 68% кобальту – з Демократичної Республіки Конго, 78% літію – з Чилі.

Дозволяти цим ресурсам вислизати з лінійних процесів і ланцюжків доданої вартості – це невиправдана втрата цінності, вважає аналітик.

Успіхи Євросоюзу на шляху до циркулярності

Анум Шейх відзначив також позитивні моменти:

  • за останнє десятиліття використання ресурсів у Європі зменшилося, що не пов'язано з економічним зростанням;
  • кількість відходів зменшилася: загальний обсяг відходів на душу населення в ЄС знизився на 4,2% в період з 2010 по 2020 рік;
  • показник переробки відходів у ЄС знаходиться на рівні 11,6%, що вище, ніж у більшості регіонів світу.
  • завдяки політичному лідерству, ЄС має технологічну перевагу над іноземними конкурентами в таких важливих ланцюгах створення вартості, як важка промисловість, текстиль і будівництво.

Shutterstock

Однак використання ресурсів та утворення відходів скоротилося менш ніж на 5%; в останні роки ця тенденція зупинилася, зауважує фахівець.

Чому прогрес є таким повільним

На думку аналітика, причини наступні:

  1. Лінійне мислення споживачів і бізнес-лідерів. Хоча політики ЄС заклали основу для розробки політики сприяння розвитку циркулярної економіки, її реалізація була нерівномірною.

Політика також страждає від відсутності чітко визначених цілей, що призводить до обмеженого впливу на галузевому рівні, особливо в секторах з високим рівнем відходів, таких як виробництво пластмас та хімічних речовин.

  1. Доступне фінансування ЄС використовується недостатньо або неефективно. Потоки капіталу були перенаправлені на "зелені" інновації, але недостатньо уваги приділяється циркулярним інноваціям, оскільки інвестори не розуміють їхніх переваг.

Провали ринку, зумовлені вкоріненим лінійним мисленням у поведінці споживачів і ланцюгах створення вартості, призвели до того, що фізичні та юридичні особи опинилися в рамках моделі "взяти-виготовити-утилізувати".

“Тому дуже важливо, щоб Закон про циркулярну економіку не розглядав її лише як стратегію поводження з відходами чи засіб отримання критично важливої сировини, помилково представляючи циркулярність та економічний успіх як пропозицію "або-або", тоді як вона може змінити правила гри”, – говорить аналітик.

За його словами, ініціативи з циркулярної економіки можуть розблокувати €1 трлн потенційних інвестицій, ринкових можливостей та скорочення викидів CO2 до 2040 року, а до 2030 року – створити до 700 000 робочих місць.

Як розповідала ЕкоПолітика у липні, АМКР допомагає в облаштуванні доріг вздовж кордону з ЄС за принципом циркулярної економіки.

Читайте також
В ЄС оцінили свої успіхи у запровадженні циркулярної економіки
В ЄС оцінили свої успіхи у запровадженні циркулярної економіки

За словами аналітиків, матеріальні потоки в ЄС ще не є повністю циркулярними

В Індії “набирає обертів” галузь переробки старих авто
В Індії “набирає обертів” галузь переробки старих авто

Очікується, що виробництво брухту з відпрацьованих авто сягне 4,6 млн тонн у 2023 фінансовому році та 7,30 млн тонн до 29-30 років

Український бізнес уже впроваджує принципи циркулярної економіки
Український бізнес уже впроваджує принципи циркулярної економіки

У компанії стверджують, що напрям має значні перспективи