Європейська рахункова палата (ECA) зафіксувала переоцінку витрат на кліматичні проєкти та неправильний підрахунок фактично витрачених сум у таких країнах ЄС як Хорватія, Греція, Словаччина та Португалія.
Результати аудиту відомство оприлюднило у своєму звіті.
Перевіряльники ЄС виявили, що Хорватія та Португалія завищили потенційні кліматичні внески в деякі проєкти, такі як екологічно чистий міський транспорт та адаптація лісів до зміни клімату. Попри виявлення позитивного побічного впливу на клімат, аудитори ЄС стверджують, що обидві країни-члени збільшили частку коштів, розраховану і заплановану на "кліматичні дії" за формулою Європейської Комісії.
Вони нагадали, що внесок у "зелений" перехід стосується реформ та інвестицій у "зелені" технології та потужності, включаючи біорізноманіття, енергоефективність, реконструкцію будівель та циркулярну економіку.
У Греції "зелені" кошти виділили на будівництво нової гідроакумулюючої електростанції, але вплив будівництва на навколишнє середовище оцінити забули.
Словаччині аудитори ЄС вказали на те, що в рамках модернізації гідроелектростанцій, біогазових і біометанових установок було встановлено занадто високий бюджет для досягнення поставленої мети, і поставили під сумнів амбітність цілей проєктів:
"Суми, затверджені Словаччиною для цих проєктів, відповідають 30% кошторисних витрат на реалізацію заходів. Таким чином, решта 70% підтримки може бути спрямована на досягнення лише 6% від запланованого, що свідчить про те, що захід міг би бути досягнутий за меншу частину витрат, оскільки мета була встановлена дуже низькою", – йдеться у звіті ECA.
В процесі перевірки виявився також "незрозумілим" загальний внесок у перехід Фонду відновлення та стійкості (RRF), який створили для відновлення ЄС після пандемії. Станом на лютий 2024 року, він виділив €275 млрд на підтримку кліматичних цілей ЄС в усьому блоці. Але ефективність використання цих коштів аудитори поставили під велике питання.
Олів'є Вардакуліас, координатор з питань фінансів та субсидій неурядової організації Climate Action Network (CAN) Europe, розповів Euronews, що методологія інтеграції клімату, яка використовується в рамках RRF, призводить до завищення фактичних інвестицій у клімат та "зелений перехід", а положення про управління RRF не забезпечують ефективного моніторингу. Він вважає, що держави-члени зараз повинні взяти до уваги висновки звіту й терміново прискорити освоєння існуючих фондів для справжніх інвестицій у “зелений перехід”.
У липні ЕкоПолітика повідомляла, що ЄС виділяє рекордні €7 млрд на проєкти сталої та розумної транспортної інфраструктури.