Нещодавно я почав бігати, тому мене постійно тягне проводити якісь аналогії між екологією та бігом. Тому, кажучи біговою термінологією, отримання промисловим підприємством Інтегрованого довкіллєвого дозволу для мене це – марафон. Складна довга дистанція, яка потребую ретельного планування та підготовки, але в кінці стає зрозуміло, що воно було того варте.
8 серпня 2025 року набрав чинності Закон України "Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення". Він створює в країні нові європейські правила, де підприємство отримує один Інтегрований довкіллєвий дозвіл замість трьох розрізнених документів (дозволи на викиди, спеціальне водокористування та операції з відходами). Звучить як спрощення, та на практиці — це складний, дисциплінований процес із високою планкою доказів і публічною підзвітністю.
Закон уже чинний, а отже — відлік пішов. Крайній термін подачі заяви на отримання Інтегрованого дозволу – 8 серпня 2028 року (3 роки з набрання чинності Законом). А з 8 серпня 2029 року усі "старі" дозволи будуть автоматично анульовані. Здається, що часу ще багато (це ж майже 3 роки!), але це тільки на перший погляд.
Що змінює закон і що таке Інтегрований довкіллєвий дозвіл
Інтегрований довкіллєвий дозвіл — це документ, який надає право провадити діяльність з експлуатації підприємства. Перелік видів діяльності, які повинні отримувати Інтегрований дозвіл, визначається Додатком до Закону.
Під дію Закону підпадають майже усі великі промислові установки у сферах енергетики, гірничо-металургійного комплексу, сільського господарства, хімічної, цементної, харчової промисловості, а також підприємства, що здійснюють виробництво скла, хімічних речовин, добрив, фармацевтики, управління відходами та багато інших підприємств, які мають суттєвий вплив на довкілля.
Інтегрований дозвіл видається Міндовкілля (зараз – Мінекономіки) та охоплює всі основні компоненти впливу — атмосферу, воду, відходи, ґрунти — в єдиному рішенні з інтегрованими умовами. За наявності такого дозволу окремі "класичні" дозволи більше не потрібні, якщо їхні умови охоплені інтегрованим документом.
При видачі Дозволів Закон спирається на найкращі доступні технології та методи управління (НДТМ), які вже затверджені у ЄС спеціальними довідниками та висновками. В Україні такі висновки почнуть діяти через 4 роки з дня припинення або скасування воєнного стану. Однак, це не означає, що Інтегрований дозвіл не потрібно отримувати до цього терміну, просто НДТМ не будуть обов’язковою умовою видачі дозволів.
Процедура отримання Інтегрованого дозволу
Процедура отримання Інтегрованого дозволу є складнішою, ніж комусь може здаватися. Заява подається електронно через Єдиний державний реєстр інтегрованих довкіллєвих дозволів і включає детальний опис оператора, установок, сировини, джерел викидів, водокористування і відходів, а також оцінку відповідності найкращим доступним технологіям та методам управління і нетехнічне резюме для широкої аудиторії.
Фактично потрібно підготувати пакет документів, якій мав би подаватися для отримання усіх трьох існуючих дозволів – на викиди, на спеціальне водокористування та операції з відходами. Кожен із цих розділів має безліч власних нюансів, тому зараз я зупинятимуся на деталях, а зазначу, що додається нового:
- Разом із заявою додаються базовий звіт (за наявності, коли є ризики забруднення ґрунтів і підземних вод), результати оцінки впливу на довкілля (ОВД) (де потрібно) та інші обов’язкові додатки. До базового звіту включається інформація щодо стану земель та підземних вод на момент видачі Інтегрованого дозволу. Це потребуватиме проведення вимірювання рівнів забруднення земель та підземних вод, беручи до уваги можливість забруднення земель або підземних вод небезпечними речовинами.
- Публічне громадське обговорення стає обов’язковим, як при першому отриманні Інтегрованого дозволу, так і при внесенні змін до нього (окрім спрощених). В процесі громадського обговорення буде розглядатися заява на отримання дозволу та усі додаткові документи. Тобто весь пакет документів підприємства має публікуватися та детального обговорюватися зацікавленими сторонами.
- В рамках процедури можуть надавати свої висновки, так звані, "компетентні органи". До цих органів належать обласні та міські державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та інші органи виконавчої влади. Крім того, перед отриманням Інтегрованого дозволу підприємство має пройти перевірку Державної екологічної інспекції зі складанням відповідного акту. Для обговорення всіх цих висновків та актів дозвільний орган перед видачею Інтегрованого дозволу скликає узгоджувальну нараду, яка приймає рішення щодо проєкту майбутнього дозволу.
Для підприємств, що планують виведення установок з експлуатації, Закон передбачає окремий сценарій. Разом із заявою подається зобов’язання про виведення з експлуатації з обґрунтованим кінцевим строком експлуатації (але не більш ніж 10 років від дати набрання чинності Законом). Умови дозволу тоді фіксуються, виходячи з чинних на момент подання екологічних нормативів, а кінцевий строк експлуатації в документі не переглядається.
Чому це командна естафета, а не самотня пробіжка
З досвіду впровадження інтегрованих дозволів у ЄС зрозуміло: Інтегрований дозвіл — це проєкт із великою експертною складовою та потужним елементом інженерії даних, а не проста подача "папок". Найпоширеніші труднощі, з яким стикнуться підприємства:
- Збір вихідних даних. Потрібно повністю проінвентаризувати стаціонарні джерела викидів, речовини, технологічні потоки, визначити точки забору та скиду води, виконати водні баланси, визначити всі операції з відходами, їх утворення та класифікацію. І це тільки основні моменти, які треба врахувати при підготовці заяви на отримання дозволу.
- Розробка пакета документів. Технічна частина має безшовно стикувати аспекти викидів в атмосферу, заборів та скидів води та поводження з відходами. У майбутньому всі ці аспекти мають відповідати вимогами висновків найкращих доступних технологій та методів управління. Будь-які розбіжності або "дірки" в даних ведуть до відмов, додаткових раундів громадського обговорення й втрати часу.
- Публічні процедури та цифровізація. Реєстр робить процес прозорим — і це плюс. Але це також означає, що календар громадських обговорень, звіти та зауваження органів виконавчої влади стануть частиною досьє і вплинуть на часову лінію.
- Складність процедури. Отримання Інтегрованого дозволу складається з кількох етапів. Помилки при підготовці документів або неточні пояснення в ході обговорень можуть відкотити увесь процес на початок та поставити під ризик експлуатацію підприємства. Це той випадок, коли не можна спіткнутися десь на середині бігової дистанції.
Отже, самотужки пройти цей шлях великому чи середньому підприємству майже неможливо без ризику повторних подач та зриву строків. Це той випадок, коли я рекомендую звернутися за допомогою до професійної консалтингової команди, аби не втратити час, гроші та не понести репутаційні ризики.
Чи встигне промисловість у воєнних умовах?
Так, якщо діяти швидко й одразу управляти проєктом з отримання Інтегрованого дозволу за найкращими світовими проєктами. Для планування треба використовувати діаграми Ганту для побудови графіків, принципи теорії обмежень для визначення "вузьких" місць, а також за потреби точково застосовувати гнучкі agile-механізми.
Потрібно заздалегідь чітко планувати увесь цикл отримання Дозволу, своєчасно розпочинати необхідні дослідження, відбирати проби ґрунту та води, робити складні аналізи та збирати вихідні дані для виконання інженерних розрахунків.
Для підготовки повного пакета документів необхідно фактично розробити 3 наявні дозволи (викиди, спецводокористування, відходи). Практика Центру Екології та Розвитку Нових технологій (ЦЕРН), який я очолюю, показує, що отримання кожного з цих дозволів для великого підприємства займає до 1 року. Всі три одночасно можливо розробити за 1,5-2 роки. Додайте до цього строки на можливу процедуру ОВД, яка затягнеться на 5-6 місяців.
Наші графіки показують, що за наявності якісно підготованого пакета документів і за відсутності повторних подач розгляд заяви триває орієнтовно 9-10 місяців (з урахуванням подвійного попереднього розгляду заяви). Тільки реєстрація установки та завантаження заяви до реєстру для великого підприємства може займати до 1 місяця. Додайте буфер на доопрацювання та громадські слухання — і отримаєте реальний план-графік. Війна додає логістичних і кадрових ризиків, але цифровий реєстр та уніфіковані вимоги мінімізують часові втрати, якщо пакет підготовано професійно.
Крім того, існуючої кількості експертів, які взагалі здатні готувати настільки складні документи, вкрай недостатньо для обслуговування усіх промислових підприємств. Закон дає 3 роки на подачу заяви, але "останній вагон" точно буде переповнений.
Великим промисловим операторам доцільно розпочати роботу в цьому напрямку вже у 2026 році, щоб встигнути виконати усі дослідження, моделювання та зібрати вихідні дані відповідно до найкращих доступних технологій. Середнім підприємствам можна розпочати у 2027-му, аби мати час на коректування технологій і пройти комунікації з громадськістю без авралу. Формально це рекомендація, але вона спирається на жорстку математику строків Закону та великий особистий досвід.
Висновки
Закон "Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення" задає Україні амбітну, але цілком реалістичну траєкторію екологічної модернізації. Попереду — колосальна робота, що вимагає уважності до дрібниць, системності та стратегічного бачення. Три роки на подачу заяви — це не розкіш часу, а мінімальний період для тих, хто прагне пройти процес спокійно та надійно. Великим підприємствам варто розпочати процес уже у 2026 році, середнім — у 2027-му.
Отже, отримати Інтегрований дозвіл — це не просто виконати формальність. Це довести, що виробництво може бути ефективним, сучасним і відповідальним перед довкіллям. Такий дозвіл стане маркером технологічної зрілості й партнерства між державою та бізнесом.