Ключові новації CBAM 2025: експерти розкрили деталі shutterstock

Ключові новації CBAM 2025: експерти розкрили деталі

Ганна Велика

Ймовірність того, що їх затвердять на законодавчому рівні, є дуже високою

Імпортери товарів, які підпадають під дію механізму вуглецевого коригування імпорту (CBAM) зможуть делегувати подання декларацій компетентному “представнику CBAM”, розраховувати викиди за спрощеним порядком та подавати річну декларацію на 3 місяці пізніше.

Такі пропозиції зафіксували члени неформальної групи експертів СВАМ при Генеральному директораті з питань оподаткування та митного союзу (DG TAXUD) Європейської комісії після свого третього засідання. До цієї групи входять представники органів держав-членів ЄС, уповноважені декларанти, галузеві асоціації, науковці та інші стейкхолдери. Вона створена для:

  • технічного опрацювання впровадження та вдосконалення CBAM;
  • для допомоги DG TAXUD у підготовці й прийнятті необхідних документів;
  • для сприяння обміну досвідом і найкращими практиками.

Спрощення механізму вуглецевого коригування імпорту

Основні положення, які були запропоновані за результатами обговорення, наступні:

1. Оновлений поріг граничного мінімуму (de minimis) звільнить імпортерів із річним обсягом товарів до 50 тонн від зобов’язань CBAM. Це дозволить знизити адміністративні витрати імпортерів на загальну суму близько €1,1 млрд (зокрема для малих та середніх підприємств — мінімум €831 млн). При цьому витрати органів влади зменшаться орієнтовно на €87,5 млн.

Для малих імпортерів CBAM передбачені такі позиції:

  • вони самостійно вказуватимуть свій статус малого імпортера CBAM під час подання митної декларації;
  • звільнятимуться від усіх зобов’язань, які пов’язані безпосередньо з CBAM, до того, як досягнуть встановленого порогу.

Водночас Європейська комісія виконуватиме такі функції:

  • буде збирати та відстежувати дані щодо кожної імпортної декларації, поданої в країнах ЄС-27.

  • контролюватиме обсяги імпорту для кожного імпортера; у випадку, якщо імпортер перевищить поріг, накладатиме на нього штрафні санкції та заборону на подальший імпорт товарів, що підпадають під CBAM, до кінця року або до отримання відповідного дозволу;

  • зможе оперативно змінювати поріг, якщо відбудуться значні зміни у структурі торгівлі або інтенсивності викидів.

2. Спрощена процедура авторизації суб’єктів декларування СВАМ передбачає, що консультація з Єврокомісією та національними компетентними органами (NCAs) буде необов’язковою. Також запроваджується роль “представника CBAM”, якому підприємства зможуть делегувати подання декларацій.

3. Спрощене звітування та розрахунок вбудованих викидів передбачає:

  • скасування умов щодо обмеження використання значень за замовчуванням – верифікація вбудованих викидів застосовується лише до фактичних значень;

  • кінцевим терміном подання річної декларації CBAM та здачі сертифікатів буде 31 серпня (замість 31 травня);

  • на порталі оператора з’явиться додаткова інформація та доступ для верифікаторів;

  • виключення врахування викидів процесів із системних меж на наступних стадіях виробництва (downstream processing) для низки сталевих й алюмінієвих товарів та виключення викидів прекурсорів, вироблених в ЄС. Це стосується виробничих процесів, в яких основна частина вбудованих викидів визначається вбудованими викидами прекурсорів.

4. Спрощення фінансової відповідальності виражатиметься у наступних позиціях:

  • дата початку продажу сертифікатів переноситься на 2027 рік (для покриття викидів 2026 року);

  • ціни на сертифікати для покриття викидів 2026 року встановлюватимуться як середньо-квартальна ціна закриття EU ETS за квартал імпорту товарів, охоплених CBAM;

  • знижено зобов’язання мати на кінець кожного кварталу мінімальну кількість сертифікатів, еквівалентну 80% вбудованих викидів на 50%;

  • змінено розрахункову базу для врахування коефіцієнта CBAM;

  • додано можливість розрахунку кількості сертифікатів на основі значень за замовчуванням або інформації, поданої у попередній декларації CBAM;

  • запроваджено стандартну ціну на вуглець “default carbon prices”, сплачену у третіх країнах з урахуванням знижок. Стандартна ціна на вуглець буде визначатися Єврокомісією за потреби (за доступності даних) за кожною країною в євро за тонну CO2-екв. Це альтернативний варіант до наявного підходу із доказом фактичної сплаченої ціни на викиди вуглецю.

Днями ЕкоПолітика повідомляла, що Європарламент підтримав пропозицію Єврокомісії щодо спрощення CBAM. Наступним етапом має стати проведення переговорів із Радою ЄС.

Теги: ,
Читайте також
Мінекономіки готує запит до Єврокомісії щодо відтермінування CBAM для України, – Качка
Мінекономіки готує запит до Єврокомісії щодо відтермінування CBAM для України, – Качка

Українські промислові групи ще минулого літа закликали владу попросити ЄС застосувати підхід CBAM лише для звітності для України під час воєнного стану та ранньої реконструкції

Європарламент підтримав пропозицію Єврокомісії щодо спрощення CBAM
Європарламент підтримав пропозицію Єврокомісії щодо спрощення CBAM

Наступний етап – проведення переговорів із Радою ЄС

Екокомітет Європарламенту підтримав пропозиції щодо спрощення CBAM
Екокомітет Європарламенту підтримав пропозиції щодо спрощення CBAM

Ультраправим групам не вдалося внести суттєві корективи в ініціативу єврокомісарів, оприлюднену у лютому

Україні життєво важливо отримати відстрочку від CBAM: пояснення експертки
Україні життєво важливо отримати відстрочку від CBAM: пояснення експертки

Українські посадовці мають почати діяти негайно