ЄС та Велика Британія домовилися об’єднувати власні СТВ shutterstock

ЄС та Велика Британія домовилися об’єднувати власні СТВ

Ганна Велика

Це ключовий крок у співпраці у сфері клімату після Брекзиту

Європейський Союз та Велика Британія погодилися працювати над об'єднанням своїх систем торгівлі квотами на викиди (ETS) – EU ETS та UK ETS.

Про це у своїй промові на спільній пресконференції з президентом Європейської Ради Антоніу Костою та прем'єр-міністром Великої Британії Кіром Стармером за підсумками Саміту ЄС-Велика Британія сказала президентка Європейської комісії Урсула фон дер Ляєн.

Чому виникла потреба в об’єднанні

Brexit призвів до відокремлення від СТВ ЄС – основного європейського інструменту для боротьби зі зміною клімату – приблизно 10% викидів, які вона охоплювала. Вони стали регулюватися СТВ Великої Британії на початку 2021 року. Попри політичну необхідність, це створило додаткові складнощі для бізнесу та запровадило додаткові адміністративні завдання для тих, хто працює як у королівстві, так і в ЄС.

На додачу до цієї складності, наразі як блок, так і Велика Британія впроваджують механізми вуглецевого коригування імпорту (CBAM). Вони спрямовані на запобігання витоку вуглецю шляхом введення додаткових мит на імпорт з країн з менш суворою політикою щодо зменшення викидів. Саме ці спільні амбіції щодо CBAM відновили дискусії навколо возз'єднання СТВ ЄС та Великої Британії.

Які переваги та недоліки відзначають фахівці

Основною перевагою об'єднання СТВ Великої Британії та ЄС є розширення та підвищення ліквідності ринку, вважають у британській консалтинговій компанії Redshaw Advisors. Аналітики впевнені, що об'єднання цих схем значно збільшить торговельний пул та запропонує покращену цінову стабільність, зменшену волатильність та підвищену ефективність ринку.

Для багатонаціональних компаній об'єднана схема спростить дотримання вимог, оскільки зменшить адміністративні витрати та складність, пов'язану з управлінням двома окремими торговельними системами, говорять у Redshaw Advisors.

Попри потенційні переваги, проблемою є ключові відмінності між системами Великої Британії та ЄС. Зокрема, у СТВ королівства відсутній резерв стабільності ринку (Market Stability Reserve – MSR) – важливий компонент СТВ ЄС, який допомагає управляти надлишковою пропозицією квот на викиди.

Не маючи подібного інструменту, СТВ Великої Британії накопичила надлишок квот. Це призвело до стабільно низьких цін на британські квоти (UK Allowance – UKA). Для розв'язання цієї проблеми уряд Великої Британії розглядає можливість запровадження механізму регулювання пропозиції (Supply Adjustment Mechanism – SAM), подібного до MSR.

За словами аналітиків Redshaw Advisors, консультації щодо SAM завершилися 11 березня 2024 року, і ринок з нетерпінням чекав на остаточне рішення уряду.

Що зміниться

Для підприємств, особливо тих, що наразі підпадають під дію СТВ Великої Британії, це об’єднання систем UK ETS та EU ETS матиме суттєві наслідки, говорять фахівці. Воно призведе до того, що ціни на британські квоти, які зараз продаються зі знижкою в €11, досягнуть паритету з цінами на квоти ЄС (EUA), а також може спричинити менший тиск на EUA в бік зниження.

Аналітики говорять, що такі цінові зміни суттєво вплинуть на витрати.  Однак ціновий паритет допоможе захистити британських експортерів у секторах, на які поширюється CBAM ЄС, від витрат, пов'язаних із його повноцінним запровадженням наступного року.

Крім того, це узгодження підкреслює спільне зобов'язання ЄС та Великої Британії досягти амбітних кліматичних цілей та активно протидіяти зміні клімату. Узгодження також свідчить про лідерство на міжнародній арені. Воно демонструє ефективність і важливість торгівлі квотами на викиди як ключового інструменту в глобальних зусиллях щодо пом'якшення наслідків зміни клімату.

Нагадаємо, раніше ЕкоПолітика писала про те, які рекомендації дали експерти для збереження ефективності системи торгівлі викидами ЄС.

Також ми повідомляли, що комітет Європейського парламенту з питань навколишнього середовища, зміни клімату та безпеки харчових продуктів схвалив пропозицію Європейської комісії щодо спрощення CBAM. Ще одним потенційним нововведенням може стати запровадження стандартних цін на вуглецеві квоти для країн, секторів та товарів, над яким зараз працює Єврокомісія.

Читайте також
Вуглецевий ринок ЄС платить забруднювачам замість фінансування чистого переходу, – звіт WWF
Вуглецевий ринок ЄС платить забруднювачам замість фінансування чистого переходу, – звіт WWF

Вартість наданих безкоштовних квот обчислюється десятками мільярдів євро

Запуск СТВ в Україні: експерти попередили про потенційні ризики
Запуск СТВ в Україні: експерти попередили про потенційні ризики

Вони обумовлені як війною, так і з неналежною пропрацьованістю процедур та процесів