Національна система торгівлі квотами на викиди парникових газів (СТВ) у Туреччині розпочне свою пілотну фазу на початку 2025 року. Паралельно уряд країни працює над власним механізмом вуглецевого коригування імпорту (CBAM).
Про це повідомив експерт компанії kolum Хельге Віггрефе.
Запуск турецької СТВ
Експерт розповідає, що Туреччина планує запровадити власну СТВ, побудовану за зразком європейської системи торгівлі квотами на викиди (EU ETS). Пілотна фаза розпочнеться у 2025 році, тоді як перша повноцінна фаза впровадження запланована на період з 2027 по 2034 рік. Основними цілями є:
- скорочення викидів у секторах з високим рівнем впливу, таких як нафтопереробні заводи, виробництво металів, хімікатів та цементу;
- заохочення переходу на чисті технології;
- створення надійного механізму ціноутворення на викиди вуглецю.
Як працюватиме система торгівлі квотами у Туреччині
За словами Хельге Віггрефе, квоти розподілятимуться через аукціони і продаватимуться через енергетичну біржу Туреччини. Така схема має потенціал для отримання значних державних доходів, подібно до європейської системи. Окрім впливу на навколишнє середовище, СТВ також розглядається як стратегічна відповідь на фінансовий тягар, що насувається з боку CBAM ЄС.
CBAM як виклик для Анкари
На думку експерта kolum, запровадження Євросоюзом CBAM є прямим викликом для турецької промисловості.
“Майже 50% турецького експорту йде до ЄС, включаючи багато продуктів з секторів з високим рівнем викидів. Починаючи з 2026 року, цей експорт буде обкладатися вуглецевим збором, якщо тільки вони не зможуть продемонструвати, що еквівалентна ціна на викиди вуглецю вже була сплачена в Туреччині”, – пояснює він.
За прогнозами Хельге Віггрефе, це має два основні наслідки:
- без функціонуючої СТВ турецькі компанії можуть зіткнутися зі значними конкурентними недоліками;
- європейські компанії, які імпортують турецькі товари, матимуть вищі витрати.
“Особливо постраждають машинобудування, будівництво та автомобільна промисловість, які значною мірою покладаються на турецькі проміжні продукти”, – говорить фахівець.
Він вважає, що запровадження турецької СТВ здатне пом'якшити ці витрати, оскільки вуглецеві платежі, сплачені в Туреччині, будуть зараховані в рахунок збору CBAM. Однак експерт зауважує, що це залежить від фактичного рівня цін у турецькій СТВ, який ще належить визначити.
“Якщо турецькі ціни на вуглець будуть занадто низькими, імпортери з ЄС все одно будуть змушені доплачувати різницю, щоб відповідати цінам СТВ ЄС”, – говорить спеціаліст.
Запровадження турецького CBAM
На додаток до СТВ, уряд Туреччини планує створити власну модель CBAM. Очікується, що до парламенту внесуть законопроєкт, спрямований на введення вуглецевого мита на імпорт, подібно до підходу ЄС.
За словами Хельге Віггрефе, турецький CBAM матиме багато переваг:
- Захистить вітчизняну промисловість. Він гарантуватиме, що турецькі компанії, які інвестують у технології з низьким рівнем викидів, не опиняться в невигідному становищі через дешевший імпорт з інтенсивними викидами.
- Сприятиме чесній конкуренції. Він запобігатиме отриманню країнами зі слабшим кліматичним законодавством несправедливої переваги у витратах завдяки нижчим цінам на вуглецеві квоти.
- Доходи від турецького CBAM можна було б спрямувати на інвестиції у відновлювану енергетику та чисті технології, що прискорило б сталий економічний перехід країни.
Однак експерт зазначає, що реалізація такого задуму залишається складним завданням.
“Створення національного механізму вуглецевого коригування імпорту є складним процесом і може зіткнутися з опором з боку торговельних партнерів. Крім того, забезпечення сумісності між турецьким CBAM та європейським CBAM матиме вирішальне значення для уникнення подвійного оподаткування для бізнесу”, – попередив Віггрефе.
Нагадаємо, у листопаді 2023 року ЕкоПолітика писала про намір Туреччини запровадити національну систему торгівлі викидами у 2024 році. Пізніше ми повідомляли, що запуск турецької СТВ неодноразово відкладали.