В Міндовкіллі відреагували на скандал довкола законопроєкту №11024 про заповідники shutterstock

В Міндовкіллі відреагували на скандал довкола законопроєкту №11024 про заповідники

Ганна Велика

Відомство пояснило, для чого внесли зміни у закон про природоохранні об'єкти

Відповідно до прийнятого 8 січня законопроєкту №11024 про природно-заповідний фонд (ПЗФ) України обласні ради та Київська міська рада зможуть змінювати охоронні зони навколо природоохоронних об’єктів тільки за погодженням із Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України.

З таким поясненням вийшло до громадськості міністерство після хайпу, який понісся соцмережами після виходу 11 січня матеріалу із назвою “Верховна Рада прийняла закон про можливість скасування статусу обʼєктів природно-заповідного фонду” на сайті “Судово-юридичної газети”.

Чому з’явилася “зрада”

Насправді заголовок провокативний і не відповідає тексту статті, у якому йдеться не про відміну статусу обʼєктів ПЗФ, а про скасування та зміну їхніх охоронних зон. Але чи то недобросовісні медійники вирішили зробити на “зрадному” заголовку трафік, чи просто полінувалися почитати далі заголовка та розібратися у питанні, але хвилю громадського обурення вдалося підняти велику.

Що говорять у Міндовкілля

Ось основні тези, як чиновники пояснили нововведення у законопроєкті №11024 "Про внесення змін до Закону України "Про природно-заповідний фонд України" щодо забезпечення збереження територій та об’єктів природно-заповідного фонду":

1. Охоронна зона об'єкта ПЗФ – це територія навколо природно-заповідного фонду, яка не є ПЗФ, але там “не допускається будівництво промислових та інших об’єктів, мисливство, розвиток господарської діяльності, яка може призвести до негативного впливу на ПЗФ”.

2. Прийнятий законопроєкт доповнив статтю 53 новою частиною про те, що скасування та зміна саме охоронних зон територій та об’єктів ПЗФ здійснюється лише після отримання експертного висновку та погодження з Міндовкіллям.

“Раніше обласні, Київська та Севастопольська міські ради могли встановити та відмінити рішення про встановлення охоронної зони навколо території ПЗФ без відповідного експертного висновку та будь-яких погоджень, бо в законі не було цієї норми”, – пояснили у міністерстві.

3. У чинній редакції закону про природно-заповідний фонд передбачено встановлення охоронних зон, проте не врегульовано питання їх зміни та скасування. За словами посадовців, прийнятий законопроєкт розв'язує це питання і передбачає відповідні запобіжники у вигляді експертного висновку та погодження з Міндовкіллям.

“Законопроєкт про “джипінг” не вносить ніяких змін в процедуру скасування ПЗФ. Документ вносить зміни в таку процедуру по охоронних зонах”, – підсумували у відомстві.

Від себе зауважимо, що питання щодо врахування зауважень Головного юридичного управління Верховної Ради до законопроєкту №11024 наразі так і залишається відкритим. Ознайомитися з їх переліком можна у нашому матеріалі.

Яка думка спеціалістів

На “зраду”, яка несеться соцмережами, відреагував керівник аналітичного відділу Української природоохоронної групи Петро Тєстов. У власному Telegram-каналі він розібрав це нововведення у законодавстві.

За словами фахівця, про охоронні зони ПЗФ “толком ніхто в Україні не знає”.

“Вони наче і є, але толком ніхто про них не знає. Де встановлені, де не встановлені. В окремих областях лісники навіть внесли в матеріали лісовпорядкування. В інших навіть профільні департаменти екології не знають що це і де. А десь зони наче і є, але в ніяку земельну чи лісову документацію не внесені”, – говорить Тєстов.

За його словами, експертні висновки щодо зміни меж, категорії та скасування статусу територій та об’єктів природно-заповідного фонду існують вже 15 років без вимог до них. Для виправлення цієї ситуації Міндовкілля на вимогу прокуратури розробило проєкт Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про природно-заповідний фонд України" стосовно експертного висновку щодо зміни меж, категорії та скасування статусу територій та об’єктів природно-заповідного фонду", говорить фахівець.

На думку Петра Тєстова, нова норма щодо охоронних зон покращить ситуацію, оскільки “всі зміни охоронних зон будуть йти через Міндовкілля, яке більш чутливе до критики громадськості й має менше фінансових зобов'язань перед надровиками та забудовниками”. Але при цьому природоохоронець зазначив, що його колега має протилежну думку щодо нововведень. Він припускає, що при зміні керівництва Міндовкілля із робочої групи по зміні меж можуть виключити незаангажованих фахівців і “заповнити квоту "ручною" громадськістю, яка буде за гроші погоджувати все, про що попросять”.


Як днями повідомляла ЕкоПолітика, у прийнятому 8 січня законопроєкті №11024 депутати погодили скасування охоронних зон об’єктів природно-заповідного фонду без участі громад, але за погодженням з Міндовкілля.

Читайте також