Законопроєкт №12180 про відходи видобувної галузі потребує доопрацювання, – ЄБА shutterstock

Законопроєкт №12180 про відходи видобувної галузі потребує доопрацювання, – ЄБА

Ганна Велика

При підготовці документа до другого читання законотворці проігнорували правки депутатів, профільних асоціацій та фахівців 

Законопроєкт №12180 “Про управління відходами видобувної промисловості” містить 5 суперечливих моментів, які можуть мати суттєвий негативний вплив на українську економіку.

Про це заявили фахівці Європейської бізнес асоціації.

Вони вбачають 5 проблем при прийнятті цього проєкту Закону у поточній редакції, яку 4 грудня розглянули та погодили на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування.

1. Збільшення фіскального навантаження на той самий об’єкт оподаткування.

У ЄБА розповіли, що у разі прийняття законопроєкту у поточній редакції на початку 2025 року зі спливом 6 років (тобто до 2031 року) суб’єкти господарювання сплачуватимуть податок як за розміщення відходів за всі обсяги відходів видобувної промисловості, так і за об’єкти для таких відходів.

На їхню думку, це неодмінно призведе до:

  • зростання собівартості продукції та її ціни;
  • збільшення вартості кінцевої продукції;
  • простоїв виробництва або навіть його закриття через збитковість.

Це, своєю чергою, обумовить:

  • підняття цін для населення, зокрема на комунальні послуги (природний газ);
  • потенційне зменшення надходжень до бюджетів через падіння виробництва тощо.

У Асоціації окремо зауважили, що в опублікованому для громадського обговорення тексті законопроєкту була норма про те, що відповідні положення набирають чинності після внесення змін до Податкового кодексу України (ПКУ) в частині скасування податку за розміщення відходів.

“Ця норма була підтримана бізнес-спільнотою як позитивний сигнал для виваженої та продуманої політики підтримки національного виробника. Таким чином, пропонуємо повернутись до старої редакції та доповнити прикінцеві та перехідні положення тексту законопроєкту положеннями про вступ в дію норм про фінансове забезпечення після внесення змін до ПКУ в частині скасування екологічного податку для відходів видобувної промисловості”, – говорять у ЄБА.

2. Збільшення бюрократії через дублювання звітності.

Експерти розповіли, що законотворці у проєкті Закону №12180 пропонують зобов’язати операторів подавати повідомлення про передачу відходів видобувної промисловості. При цьому, відповідно до чинного законодавства, у декларації про відходи, яку уже подають оператори, зазначається й обсяг передачі, і суб’єкт, якому передаються відходи. Тому у ЄБА вважають за доцільне прибрати цей пункт.

3. Невідповідність розміру санкцій суті порушення вимог законопроєкту.

За словами фахівців, у законопроєкті №12180 для обрахунку розміру штрафу пропонується використовувати розмір місячної мінімальної заробітної плати, встановлений законом на момент накладення штрафу замість традиційного неоподаткованого мінімуму доходів громадян.

Вони зауважили, що такий підхід не містить будь-якого розумного обґрунтування штрафів у розмірі 160-480 тис. грн за кожен факт порушення, серед яких можуть бути, наприклад, несвоєчасне подання звіту.

“Крім того, згідно з п. 5 цієї ж статті, за повторне правопорушення протягом року після першого накладення штрафу передбачається подвоєння суми штрафу, тобто у розмірі 320-960 тис. грн”, – говорять у ЄБА.

4. Запропонована редакція законопроєкту не повною мірою враховує специфіки управління відходами у сфері видобування нафти й газу.

Зауваження у спеціалістів виникло, оскільки текст законопроєкту не розкриває або неоднозначно трактує поняття "шламовий амбар", "нейтралізація". За їхніми словами,  це автоматично зумовлює використання нафтогазовидобувниками єдиного безамбарного методу буріння, при якому потрібно передати отримані відходи спеціалізованій установі для подальшої обробки, переробки та видалення.

“В Україні буряться свердловини на нафту і газ в значних обсягах, а спеціалізовані установи та полігони в достатній кількості відсутні для передачі відходів, що не є небезпечними”, – говорять в Асоціації.

Ця обставина також може призвести до збільшення вартості видобутку нафти й газу та зростання цін для населення.

5. Дублювання обов’язкових етапів видачі/переоформлення дозволу на об’єкт для відходів видобувної промисловості.

Фахівці розповіли, що законопроєкт №12180 передбачає проведення транскордонних консультацій у випадках, передбачених міжнародними договорами України. Але на їхню думку, це дублюватиме здійснення транскордонної оцінки впливу на довкілля при проведенні оцінки впливу на довкілля та формуванні висновку з ОВД. Тому в ЄБА вважають за доцільне виключити такі положення із законопроєкту або передбачити можливість врахування раніше проведеної транскордонної оцінки впливу на довкілля в процедурі видачі дозволу на об’єкт для відходів.

Зважаючи на перераховані проблеми, Асоціація звернулася до екокомітету з проханням доопрацювати законопроєкт з урахуванням пропозицій бізнесу.

Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, 4 грудня Комітет з питань екологічної політики та природокористування рекомендував Верховній Раді України прийняти за основу урядовий проєкт Закону №12180 “Про управління відходами видобувної промисловості”.

Читайте також
Екокомітет підтримав законопроєкт №12180 про відходи видобувної промисловості
Екокомітет підтримав законопроєкт №12180 про відходи видобувної промисловості

Правки депутатів, профільних асоціацій та фахівців при підготовці документа до другого читання не були враховані

Міндовкілля пропонує встановити штрафи за порушення, пов’язані з інтегрованими дозволами
Міндовкілля пропонує встановити штрафи за порушення, пов’язані з інтегрованими дозволами

Зауваження та пропозиції щодо цих змін у законодавстві відомство прийматиме протягом місяця

Президент Зеленський не підпише закон №9665 про дрова, – Литвин
Президент Зеленський не підпише закон №9665 про дрова, – Литвин

Експерти говорять про вдало проведену спеціальну інформаційно-психологічну операцію проти цього документу