Члени Асоціації професіоналів довкілля (PAEW) виявили суперечність у вимогах Закону України “Про охорону атмосферного повітря” та затвердженому постановою Кабміну “Порядку проведення робіт, пов’язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку суб’єктів господарювання, які отримали такі дозволи на викиди”, яка несе в собі корупційні ризики.
Які наслідки має така невідповідність, фахівці розповіли на сайті Асоціації.
На їхню думку, механізм отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від наявних та новостворених стаціонарних джерел, на яких відбулися зміни їх параметрів, кількісного та якісного складу забруднюючих речовин, є непрозорим та створює корупційні ризики при видачі таких дозволів. У цьому вони звинуватили Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України:
“Чи можна очікувати реальне покращення стану довкілля (атмосферного повітря в цьому випадку), якщо роками профільне міністерство вибудовує чергові непрозорі механізми видачі документів дозвільного характеру?”
Які положення щодо дозволів містить закон?
Закон України “Про охорону атмосферного повітря” передбачає можливість здійснення викидів після отримання відповідного дозволу. Якщо відбулися зміни параметрів джерел викидів, їх кількості, кількісного та якісного складу забруднюючих речовин, впровадження заходів щодо скорочення викидів, тоді до зазначених дозволів вносяться зміни.
Також у статті 11 цього закону прописано, що порядок проведення робіт, пов’язаних з видачею дозволів на викиди, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Що говорить Порядок про дозволи, якщо відбулися зміни щодо джерел викидів?
Наразі чинним є “Порядок проведення робіт, пов’язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку суб’єктів господарювання, які отримали такі дозволи на викиди”, затверджений Постановою КМУ від №302 від 13.03.2022р. (у редакції Постанови КМУ від 24.01.2023р. №63).
Він передбачає отримання нового дозволу на викиди з урахуванням змін, що сталися на об’єкті.
У чому полягає суперечність
Проаналізувавши вищезгаданий закон та порядок, у PAEW дійшли висновку, що положення пункту 7 Порядку стосовно вимоги щодо внесення відповідних змін до дозволів на викиди шляхом отримання нового дозволу суперечать положенням статті 11 Закону як нормативно-правового акту вищої юридичної сили. Положення Порядку встановлюють нову правову норму, яка прямо не передбачена Законом в частині механізму “отримання нового дозволу (на викиди)” з врахуванням усіх змін, які відбулись.
Які наслідки такої невідповідності?
- Суттєве ускладнення та погіршення умов ведення бізнесу в Україні, у тому числі розгортання промислового виробництва з іноземними інвестиціями.
- Створення непрозорого механізму видачі документів дозвільного характеру, що суперечить основним принципам функціонування дозвільної системи в Україні, які визначені в Законі України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Фахівці Асоціації навели приклад: впровадження заходів щодо скорочення викидів на декількох джерелах або зміни параметрів та/або появи низки нових (5-6 тощо) джерел викидів, при загальній кількості стаціонарних джерел викидів, для яких буде необхідно отримати “новий дозвіл на викиди”, до 1000-1500 од., суб’єкту господарювання буде необхідно нести кожного разу додаткові витрати на підготовку матеріалів інвентаризації викидів, обґрунтування обсягів викидів забруднюючих речовин для всіх стаціонарних джерел об’єкта із врахуванням <1% джерел, на яких фактично відбулися зміни.
“Це призводить до необґрунтованого збільшення витрат суб’єктів господарювання на підготовку необхідних документів, збільшення часу, необхідного для одержання дозволу на викиди та гальмуванню в цілому дозвільного процесу (з врахуванням певних "складнощів погодження")”, – впевнені у PAEW.
Тому фахівці запропонували викласти пункт 8 Постанови у наступній редакції:
"У разі зміни параметрів джерел викидів, їх кількості, кількісного та якісного складу забруднюючих речовин, впровадження заходів щодо скорочення викидів до дозволів вносяться відповідні зміни шляхом отримання нового дозволу на викиди виключно для тих джерел викидів, на яких відбулися такі зміни із підтвердженням прийнятності сукупного впливу таких змін на рівень забруднення атмосферного повітря з урахуванням впливу від усіх існуючих джерел викидів".
Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, в Україні запровадили показник індексу якості повітря європейського зразка.