Відкриті екологічні дані — це запорука нашого здорового та безпечного життя. Їх закриття призведе до непоправної шкоди і нашому здоров’ю, і довкіллю загалом.
Зараз, фактично прикриваючись безпековим порядком денним воєнного стану, органи влади закривають доступ до критично важливих даних для громадськості, що обмежує можливості нашої участі в прийнятті рішень, які впливають безпосередньо на кожного з нас, а також є критично важливими для питання цивільної безпеки, йдеться в пресрелізі громадської організації Save Dnipro.
Чому екологічні дані не можуть бути закритими?
Право вільного доступу до екологічної інформації гарантується Конституцією України та зобов’язаннями Оргуської конвенції, яка ратифікована Україною. Також воно забезпечується Законами України "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про інформацію", "Про доступ до публічної інформації". Ухвалення Постанови КМУ № 835 сприяло покращенню доступу до екологічних даних, власниками яких є різні органи влади, оскільки третина від загальної частини зазначених цією постановою наборів, що стосуються довкілля, почали публікувати на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних.
Екологічні дані у форматі open data забезпечували розвиток різних цифрових продуктів, в тому числі недержавним сектором, що забезпечувало громадян зручними інструментами доступу та участі. Таким продуктом є і SaveEcoBot, який має майже півмільйона українських користувачів та надає агреговану та впорядковану інформацію про забруднення довкілля та чинники, які впливають на це.
Ще у 2019 році команда виборола внесення змін до постанови КМУ №835, де внесла цілу низку переліків необідних екологічних даних, які згодом успішно прийняли.
Тож, до початку повномасштабного вторгнення кожен громадянин мав доступ до широкого набору даних, наприклад:
- перелік дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами об’єктів 1, 2 та 3 груп із зазначенням номеру та терміну дії;
- перелік ліцензіатів на провадження господарської діяльності з виробництва особливо небезпечних хімічних речовин;
- перелік ліцензіатів на провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами;
- перелік декларацій про відходи, які подаються суб’єктами господарювання;
- перелік дозволів на спеціальне водокористування;
- інформація про надходження екологічного податку за окремими платниками податків;
- інформація про результати здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища та інш.
Що відбувається зараз?
Після початку повномасштабного вторгнення в межах безпекових заходів органи державного управління почали обмежувати вільних доступ до різних наборів даних. Спостерігалась тривожна тенденція до обмеження прав і свобод громадян, які не були прописані в обмеженнях і заборонах воєнного стану.
Ми проаналізували питання відкритих "екоданих" та ситуацію щодо перспектив зміни у 835 Постанові, що забезпечує розміщення відповідних наборів на держпорталі. Як результат — відповідно до Повідомлення про проведення публічного громадського обговорення проєкту постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. № 835 та від 30 листопада 2016 р. № 867” підготували звернення щодо збереження "екоданих", які захищені низкою міжнародних та українських норм права, в цій постанові КМУ.
Екологічні та енергетичні відкриті дані, які планується закрити
Чому це важливо?
Україна прагнула увійти в трійку світових лідерів за рівнем розвитку сфери відкритих даних з метою побудови прозорої та підзвітної держави для громадян, які користуються сервісами на основі відкритих даних, адже сильне та активне громадянське суспільство — гарантія захисту прав, свобод та державної цілісності, яке сьогодні активно демонструє Україна та її народ в умовах військової агресії з боку росії.
І сьогодні, коли Україна виборола право кандидатства на членство в ЄС, ми не маємо права відкладати взятий курс на відкритість діяльності та прозорість європейського зразка. Розширення переліку відкритих екологічних даних спрямовано на вдосконалення і впорядкування рішень, на приведення у відповідність законодавства України до права Європейського Союзу та виконання Україною зобов'язань по Угоді про Асоціацію у сфері забезпечення доступу до екологічної інформації.
У цей складний перехідний період не варто забувати про важливість безперервного спостереження за всіма процесами, де може з’явитися корупційна складова. Наприклад, перелік дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами об’єктів 2 і 3 груп із зазначенням номера та строку дії — це інформація, розпорядниками якої є місцеві держадміністраціїї, а отже після закриття доступу до неї будь-який недоброчесний суб’єкт господарювання зможе не публікувати свої дозволи (чи заборону) на викиди взагалі. Доступ громадськості до цих даних — запорука прозорості процесу отримання дозволів та виконання усіма сторонами своїх зобов’язань.
Висновок
Отже, відкриті екологічні дані не суперечать вимогам воєнного часу, а їх відкритість є критичною умовою, зокрема для можливості відновлення звільнених територій і для збереження безпечного життя на більшій території країни. А от закриття більшості екоданих точно створять корупційні ризики, яких і так було безліч в екологічній сфері. Це точно не наблизить нас до членства в ЄС.