При цьому деякі найдорожчі заходи (будівництво сіроочисників) повинні бути виконані до кінця 2022 року. Тільки в 2021 році потрібно вкласти в екомодернізацію в рамках Нацплану близько 17 млрд грн.

Де їх взяти?

Державні заходи з охорони навколишнього середовища діляться на адміністративні та фінансові. Перші дуже поширені, але їх недостатньо, тому у всіх країнах світу адміністративний механізм доповнюють фінансовим.

Це завдання Міненерго, яке не було вирішене за три роки. Очевидна причина — катастрофічна ситуація в Україні з врегулюванням та функціонуванням сфери екофінансування, зокрема і в ключовому для України енергетичному секторі.

З огляду на обсяги необхідного фінансування на виконання вимог Нацплану, тільки цільового використання коштів екологічного податку на встановлення пилогазоочисного обладнання буде недостатньо.

Тому Міненерго має якомога швидше виступити з ініціативою про механізм фінансування Нацплану. Я прошу Екокомітет підтримати і забезпечити ухвалення необхідного законодавства. Фінансування заходів Нацплану, а значить, виконання міжнародних зобов'язань — в ваших руках.

Наслідки невиконання — це не тільки незадовільний стан навколишнього природного середовища, а й репутаційні втрати на міжнародній арені.

Досвід з НПСВ повинен навчити нас аналізувати зобов'язання в галузі охорони навколишнього середовища, які ми як країна приймаємо на себе на міжнародному рівні, з точки зору вартості їх виконання заздалегідь — до того як зобов'язання стають частиною нашого законодавства.

Я переконана, що чітке розуміння джерел і алгоритмів фінансування — обов'язкова умова прийняття нових більш амбітних зобов'язань, зокрема, в рамках приєднання України до "Європейського зеленого курсу".

Саме такий підхід дозволить забезпечити реальну екомодернізацію підприємств-забруднювачів та виконувати зобов'язання, встановлені в Нацплані, в плановому порядку.